Der blev i 2014 indført et totalt forbud mod vandscootersejlads i Københavns Havn, men det hjalp ikke. Sådan så det ud ved en af 2014´s Sved-på-Panden-runder, ud for Roklubben SAS, hvor roerne har start og målområde.
Bemærk, at den lille pige, der er med i vandscooteren, ikke har redningsvest på. Det har føreren heller ikke - eller hjelme...
Københavns Havn har ændret sig fra at være en decideret erhvervshavn til en kulturel havn, hvor det om sommeren vrimler med badende ved Islands Brygge, turkajakker, små og store motorbåde, udlejningsjoller og, selvom der er forbud, også førere af vandscootere.
I 150 år har roerne haft havnene som dagligt ro-område, og hvor det tidligere var speedbåde, der kunne genere - det kan de skam stadig, så har vandscooterne gjort sit indtog overalt ved havne og åbne kyster.
Om sommeren er det gerne yngre mænd, der lige skal ud og vise muskler ved at give den max. gas, og så er de fløjtende ligeglade med, om der er andre i nærheden, de generer. Det udvikler sig til en kappestrid på muskler, egoisme og fart, krydret med uerfarenhed i at føre en vandscooter på betryggende vis, og det er en uhyggelig farlig cocktail.

Ro-turneringer chikaneres
Fra Københavnskredsens side har vi i flere tilfælde kontaktet politiet, når vi har observeret vandscootere i Københavns Havn.
Roinfos udsendte var, som tidligere kredsformand, ofte ude at følge SPP-turneringen, som finder sted hver eneste sommer ca. hver 14. dag fra Maj til September. Det foregår på skift ved Roklubben SAS i Københavns Sydhavn og ud for Hellerup Roklub på Øresund. Det er især i Sydhavnen, roerne er voldsomt generet af vandscootere.
Men det vækker også både stor undren, og harme ikke mindst, når vandscooter-førere trodser forbud og farer, og alligevel tordner igennem havnen fra Langebro til Slusen og retur. Gerne over flere omgange. Det er især in at haste hen til Bryggekajen, lige nedenfor badet, så førerne kan imponere pigerne eller vise vandscooter-saft - og kraft overfor strandløverne, der befinder sig på kajkanten.
Kort tid efter speedes der op til max, og så haster scooterne atter frem og tilbage igennem havnen, uden spor hensyntagen til roerne, der er prisgivet, og blot kan håbe på, at de ikke bliver torpederet, når vandscooter-knægtene slår sig løs.

I de tilfælde, hvor jeg har observeret det, har jeg omgående kontaktet politiet, præsenteret mig fra Københavnskredsen, og selvom vagthavende er imødekommende og forstående, og straks beklager, at de desværre ikke har folk til at tage på vandet i en båd, men tager tingene alvorligt, så er det en meningsløs følelse at stå med, mens man ser vandscooterne tordne frem og tilbage for fuld hammer i havnen.
Det er efterhånden sket flere gange, og vi får venligt at vide, at vi altid skal ringe, når vi ser det, for det kunne jo være, at politiet er i nærheden, men desværre er det aldrig på de tidspunkter, vandscooter-drengene “er på”, selvom vi dog oplevede, at der blev sendt en patruljevogn ud til Islands Brygge, der kunne følge scenariet fra kajkanten, under et af SPP-løbene i 2016.
Vandscooterne tages der mange billeder af, som dokumentation, hver eneste gang. Men der er ikke engang en nummerplade at kunne forholde sig til, når man anmelder. Anmelderen kan blot fortælle, at der suser to gule vandscootere frem og tilbage i havnen, og at det går temmelig stærkt.
Hurtigt væk igen
Vandscooterførerne har en formidabel evne til at spille med musklerne over kort tid, altså suse frem og tilbage i havnen, hvor de kan genere mest muligt, for derefter at forsvinde igen. I flere tilfælde gør de holdt ved Slusen, hvor de formentlig kan gå i land, men de sejler også ud mod Kronløbet, hvorfra de kan sejle videre til hjemdestinationer mange steder langs kysten.
I lørdags, hvor en større flok, denne gang 7-8 vandscooterførere terroriserede i Sydhavnen, hvilket endte i en fuldstændig meningsløs tragedie, viste det sig, at flokken kom helt ude fra Brøndby.
Selvom der blev spillet med musklerne på vandet, var de ikke voksne nok til at tage ansvar for handlingerne, som resulterede i, at to sagesløse kvinder mistede livet, og andre blev kvæstet.
Kvinderne befandt sig i en udlejningsbåd i nærheden af Langebro
De ellers så kække vandscooter-førere smuttede, med halen mellem benene, i fuld fart fra stedet - og hjem til Brøndby, hvor politiet heldigvis kunne stå klar og anholde dem.
Tre kvinder fra DSR blev torpederet
Tragedien bringer uhyggelige minder frem, om den vandscooterulykke i 2014, der gik ud over tre kvindelige roere fra Danske Studenters Roklub . Båden led stor materiel skade. Kvinderne slap med skrækken, men var stærkt chokerede, og det kom klart til udtryk, da de flere måneder senere vidnede i retten i Lyngby, hvor roinfo.dk med flere medlemmer af DSR, overværede domsafsigelsen.
Både før og efter denne ulykke, har roerne, blandt andet i København og Aarhus forsøgt at råbe politikerne op.
Men det er, indtil tragedien i lørdags, ikke lykkedes at få en øget havnepatruljering - og et krav om ejerregistrering af de enkelte vandscootere.
Det har, indtil videre betydet, at det ofte er umuligt at finde frem til vandscooterens ejer, hvis man kontakter politiet, og betjentene først når frem, når vandscooteren er forduftet.
Nægter sig skyldige
Efter den forfærdelige tragedie i Københavns Havn lørdag, nægtede alle otte vandscooterførere sig skyldige under søndagens grundlovsforhør.
Det kommer under afhøringerne frem, at en mener, han sejlede ca. 50 kilometer i timen, men at scooteren sagtens kan sejle op mod 100 kilometer i timen. Han forklarer desuden, at han ikke bemærkede, at der stod flere og råbte af ham på bredden, fordi de var vrede over den hensynsløse sejlads, vandscooterførerne udsatte andre for.
Det er endnu værre, at det er kommet frem, at den unge mand, der som følge af fart og uvidenhed med at føre den hurtige og ikke spor nemme vandscooter, var på jomfrusejlads. Han havde købt scooteren to uger forinden, og det var første gang, han afprøvede denne.

Det er jo sammenligneligt med, at en person, der netop har købt en ny bil, på første tur speeder op, i en gågade, hvor svage trafikanter befinder sig.
Der bør være lovkrav
Mens det ikke er nogen hemmelighed, at stort set alle både, små som store, med eller uden motor, skal registreres, så kan det undre, at disse hurtige maskiner, og deres førere ikke på nogen måde skal opfylde samme lovkrav.
Mens Rosporten vægter sikkerheden uhyggeligt højt, hvor man dertil kan nævne, at det oven i købet er i fartøjer, der ikke tilnærmelsesvis kan skyde en så voldsom fart, som disse vandets missiler, så bør det som minimum være sådan, at
- En vandscooter skal registres med nummerplade, og der skal være registreringsattest på scooteren, der viser ejerforhold, og hvor scooteren er hjemmehørende.
- Ejeren skal gennemgå et kursus i at føre maskinen, nøjagtig, som der er indført kurser, hvor man skal have et speedbådscertifikat
- Ejer og passager skal bære redningsvest - og det bør desuden overvejes, at der skal bæres hjelm.
Reglerne for Vandscootere i Københavns Havn er ganske klare, og har været det siden foråret 2014.
Det er forbudt at sejle med vandscooter i Københavns Havn!
Bådudlejningsfirmaer bør også skærpe retningslinjerne under udlejning
Mens roere skal gennemgå kurser, og ud i bådene under kyndig instruktion over flere dage, før de frigives, samt have uddannede styrmænd med,før de kan begive sig ud på egen hånd, så kan det undre, at jolle- og kanoudlejere, egentlig ikke behøver at stille de samme betingelser, før man sender folk ud på vandet.
Et mundtligt kursus af et kvarters varighed, eller en seddel, der er slået op, hvor man udlejer kanoer, er åbenbart nok til, at stort set alle og enhver kan komme ud på vandet på egen hånd i en jolle, en lille motorbåd eller en kano.

Derfor bør det også være sådan, at forhandlere af vandscootere, tager ansvaret alvorligt, når de sælger disse farlige fartøjer.
Der bør ligge et regelsæt for, hvor man må sejle med vandscootere og kriterierne herfor.

Nedenfor bringer roinfo.dk, pressemeddelelse og udtalelse fra Danske Studenters Roklub.
Læs desuden udpluk af vandskiførernes forklaringer under grundlovsforhøret på baggrunden af ulykken, lørdag den 6. maj, 2017.
Politiet var forinden blevet kontaktet af mange chokerede borgere, der henvendte sig om vanvidssejladsen i Københavns Sydhavn.
Mange har fremsendt optagelser af vandscootersejladsen til politiet om det, der endte med en tragedie, hvor hastigheden, ifølge vidner, blev målt til op mod 90 kilometer i timen i Københavns Havn, hvor der ellers blev indført forbud mod vandscootersejlads allerede i 2014.
Se pressemeddelelsen fra Danske Studenters Roklub om dommen efter ulykken i 2014, hvor en vandscooterfører torpederede DSRs inrigger ud for Hellerup:
http://www.roinfo.dk/nyheder/dom-til-vandscooterfrer
Se DSRs udtalelse på baggrund af tragedien i Københavns Havn, lørdag den 6. Maj, hvor to kvindelige amerikanske studerende omkommer, da den jolle, de er ude i, bliver torpederet af en uerfaren vandscooterfører:
Udtalelse i forbindelse med den tragiske dødsulykke i Københavns Havn
Vi er dybt berørt af den tragiske dødsulykke, der indtraf i Københavns Havn i går aftes, hvor en mindre båd blev ramt af en eller flere jetski. Vi kender desværre problemet med jetski alt for godt. Som omtalt i flere medier blev en af vores robåde i 2013 påsejlet af en jetski, der havde så høj fart at den fortsatte igennem og hen over robåden i ganske kort afstand af roerne. Det var dengang åbenlyst at det var rent held at vi slap med omfattende materiel skade og ingen tilskadekomne personer.
Efter ulykken henvendte vi os til de politiske beslutningstagere for at få taget hånd om problemet, og vi opfordrede vores medlemmer til at anmelde ethvert tilfælde af ulovlig jetskisejlads til politiet. Politiet har generelt taget godt imod anmeldelserne og er rykket ud når de havde mulighed for det, desværre viser ulykken lørdag d. 6. maj at det ikke er nok at politiet rykker ud når de får en anmeldelse. Det har heller ikke forhindret ulykken at myndighederne både har forbudt jetski og sat stramme hastighedsbegrænsninger i Københavns Havn.
Derfor er vores tidligere henvendelse til politikerne med en opfordring til igen at begrænse jetskisejlads til lukkede områder stadig aktuel. Lige som Politiet bør have fast havnepoliti i området fra Taarbæk i nord, Amager Strandpark i øst og Ishøj strandpark i syd. Vi ser tydeligt og ofte, at der er tilbagevendende problemer med trafik i havnen. Politiet er gode til at komme ude, det er dog sjældent de kan gøre meget fra havnekajen.
Vi er glade for at være en del af den udvikling Københavns Havn har gennemgået, hvor flere borgere benytter havnen til badning, lystsejlads og svømmekonkurrencer foruden vores egen roning med både daglig træning, oplevelsesture og velbesøgte konkurrencer. Vi ønsker ikke at denne udvikling skal ødelægges af nogle få fartbøllers uansvarlige opførsel, og derfor opfordrer vi de ansvarlige myndigheder og beslutningstagere til at tage de nødvendige tiltag for at Københavns Havn er et sikkert sted at færdes for både byens borgere og vores gæster.
Henvendelsen til Folketinget og Københavns Kommune kan læses her: http://www.ft.dk/samli…/20121/almdel/…/bilag/372/1273043.pdf
København, 7. maj 2017
Danske Studenters Roklub
Kasper Haagensen, Formand, kontakt: [email protected] // 40835535
7. maj, 2017:
Pluk af tiltaltes forklaringer under grundlovsforhøret
Bemærk, at de anholdte, når de afgiver forklaring, nævner, at de kun fokuserer på sig selv, og ikke på, hvad der sker omkring dem i Københavns Havn.
De otte anholdte sigtes alle for at have forvoldt fare for andres liv ved i tidsrummet mellem ca. kl. 16.30 og ca. kl. 19.25 i kanalområdet ved Christians Brygge og Langebro i København i forening eller efter fælles forståelse ved grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde at have forvoldt nærliggende fare for andres liv eller førlighed ved at sejle på vandscootere med høj hastighed tæt på andre bemandede både i vandet.
Desuden sigtes en 24-årig mand desuden specifikt for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder. Han mistede ifølge sigtelsen kontrollen med sin vandscooter, som han førte med høj fart, hvorved scooteren fløj op af vandet og ramte de to amerikanske kvinder, der begge døde som følge af ulykken.
Den samme 24-årige sigtes også for bagefter at være flygtet fra ulykkesstedet, selv om han vidste, at en eller flere personer var ramt af hans vandscooter.
Under afhøringerne kommer det frem, at en ung kvinde har været med på en vandscooter i havnen. Hun forklarer om turen fra Brøndby til Københavns Havn.
Næste er en mand, og han bliver også spurgt til turen ind til Københavns Havn, og hvad der derefter sker. - Turen ind til København gik fint. Man kan godt sprøjte lidt med vand sådan sidelæns, men det var ikke fordi, at vi sprøjtede på nogle. Ved Bryggen sejlede vi lidt op og ned - altså frem og tilbage i havnen langs kajen.
Er der nogle mennesker på bredden, som råber af jer, spørger anklageren.
- Nej, ikke som jeg ser det. Jeg tror, at jeg kom op på 50 km/t, men den kan sejle omkring 100. Så vidt jeg ved må man godt sejle i havnen, men kun med 12 km/t., svarer den sigtede.
- Jeg ser ikke, om nogle af de andre sejle hurtigere end 50 km/t. Jeg fokuserer på mig selv. Jeg vidste heller ikke, at der var sket en ulykke, før jeg kom tilbage på land og politiet var der.
31-årig kvinde
- Jeg ved ikke, hvor hurtigt vi sejler inde i havnen. Det kan godt være, at jeg har sejlet for stærkt, men jeg har i hvert fald ikke sejlet vildt. Det er ikke fordi, at jeg har sejlet 100 km/t, for det kan min ikke sejle. Jeg har mest fokus på mig selv., siger kvinden roligt.
- Jeg prøver at forklare ham, at vi ikke kører for stærkt. Jeg tror, at vi sejler tre knob, for det er det, som vi må sejle i Brøndby Havn. Han mener, at det er ulovligt at sejle med dem i Københavns Havn. Det var bare lidt mudderkastning, så vi sejler stille og roligt videre.
- Vi er i Sydhavnen et eller andet sted, hvor vi tøffer af sted i det, man kalder det laveste gear. Der er en person, som vinker os hen, fordi han vil sige noget til os. Det var efter sluserne. Der er en meget sur mand, som siger vi kører for stærkt og han har ringet efter politiet.
- Jeg laver ikke så meget i havnen. Jeg tror ikke, at jeg sejler frem og tilbage. Der var meget trafik,
Kan du huske, om I sejlede forbi den store badeanstalt ved Islands Brygge?
- Nej, det kan jeg ikke.
Hvordan får I kontakt med den mand, som gerne vil i kontakt med jer?
- Han står inde på bredden og råber. Mig og M. sejler hen til ham og taler med ham. De andre sejler bare videre.
Vi kan se i sagens akter, at der var optaget nogle film. Var du klar over det?
- Øh, ja. Ham manden på broen sagde, at han tog billeder af os og ville ringe til politiet.
- 30-årig anklaget
- Er der lidt show- eller blærerøvsværdi i at sejle ind til København, spørger anklageren.- Det ved jeg ikke. Vi sejlede bare derind.
- Hvorfor ikke blive i Hvidovre Havn?
- - Det ved jeg ikke. Det er bare kedeligt at sejle det samme sted hele tiden.
- - Hvorfor skal man egentlig ind og sejle ved Langebro?
- - Det ved jeg ikke. Vi sejler bare igennem. Ved Langebro sejler jeg lidt frem og tilbage. Jeg passer mig selv.
- Hvorfor sejler man derind, hvor der er så mange både?
- - Det er hyggeligt at være derinde. Jeg så ikke uheldet, jeg så bare, at der lå en pige i vandet. Jeg tænkte, at F havde styr på det.
Har du haft kontakt til nogle af de her Go Boat-både?
- Nej, jeg ved heller ikke, om nogle af den andre havde. Jeg fokuserede mest på mig selv.
- Jeg har haft min egen vandscooter i ca. to måneder. Jeg har sejlet med dem, siden jeg var helt lille.
Nu er også denne anholdte færdig med at afgive forklaring - og 22-årige M. tager plads foran dommeren.
Han vurderer, at gruppen sejlede ca. en halv times tid i Københavns Havn, og forklarer blandt andet:. De folk, der sejler i de der udlejningsbåde har ikke en skid erfaring med dem - der er skide farligt at komme tæt på dem.
- - Jeg har certifikat.
- - Da jeg hører skriget, er jeg måske seks-syv meter - nok snarere 15 meter - fra kajen.
- - Da manden ved slusen har råbt os an, kommer vi et godt stykke bag de andre. Da vi tøffer derindad, snakker M. og jeg om manden, som vi havde diskuteret med. Vi sejlede så langsomt som tre km/t.
- - Hvis man sejler tæt på dem, har man meget let ved at gøre dem rigtig måde, for den kaster meget vand sådan en vandscooter. Jeg tror bestemt ikke, at nogen har til hensigt at gøre andre våde.
- Vejret taget i betragtning var der ikke så meget trafik igen på vandet, men der var speedbåde og udlejningsbåde, som sejlede på kryds og tværs. Der var blandt andet flere af dem, hvor man ser alkohol på bordet - det virker lidt ukontrolleret. Jeg undgår dem altid i en stor bue.
Hvordan sejler du inde omkring Langebro?
- Jeg følges med de andre. Der er nogle, som er nået lidt længere frem. Der ligger et stort hotel på Københavner-siden, og ca. der vender jeg om, fordi jeg skulle på toilettet. Jeg havde lidt knas med maven i går. Jeg når ikke at passere Langebro.
-Der bliver givet lidt gas ude på åbent hav, men man skal passe på ved Sjællandsbroen, hvor der er meget lavvandet, så man skal sejle stille og roligt. Efter Sjællandsbroen går det også stille og roligt, for der er stadig meget lavvandet. Det var måske 30 km/t - men man holder ikke den samme hastighed hele tiden. - Har du sejlet ved Langebro før med din vandscooter?
- - Ja, det har jeg. Det er et hyggeligt sted, hvor der er mange flotte ting at kigge på. Min egen type vandscooter er kategori C, og den har lige så meget lov til at være der som en speedbåd. En jetski (hvor føreren står op, red.) har ikke lov til at være der, siger den anholdte.
Hvis ide er det at sejle mod København?
- Det ved jeg ikke. Vi sejlede bare derindad. Jeg sejlede lidt hurtigt ude på vandet indtil Sjællandsbroen - måske 50-60 km/t. Efter Sjællandsbroen var det nogenlunde stille og roligt - især når der var andre både.
- Jeg har prøvet at sejle med vandscooter en del gange før - både i Danmark og i udlandet.
Hvor tæt er det tætteste, du var på andre både, vil du anslå?
- En god tommelfingerregel er vel 30 meter, og det var også det, som jeg brugte i går. Jeg havde ikke brug for at lave nogle undvigemanøvrer, og jeg vil sådan set sige, at jeg eller andre i går ikke var til gene for andre trafikanter. Men der er sket en frygtelig ulykke., siger han som sin sidste bemærkning i vidneskranken.
Nu er anklageren færdig, og i stedet spørger hans forsvarer, hvor meget han tidligere har prøvet at sejle vandscooter.
- Jeg har kendt til det længe, men jeg har ikke den store erfaring med det. Sidst jeg var i Københavns Havn var vi vel oppe omkring Langelinje og op til Trekroner.
Nu er der jo rejst sigtelse for, at I i forening har forvoldt nærliggende fare for andres liv. Men er det muligt at kommunikere, mens I sejler? - - Jeg holdt afstand til alle i havnen, fordi jeg ved, hvordan bølger fra andre vil skubbe min vandscooter, så jeg tog også hensyn til andre.
- - Det er meget svært. Det kan man kun gøre, når man ligger stille. Det er stort set umuligt at snakke sammen.
Du har certifikat?
- Ja, jeg fik det for to et halvt år siden ca. Jeg lavede ikke tricks, men når man drejer vandscooteren eller skal bremse, så vil der sprøjte vand op. I havnen sejlede vi mere eller mindre pænt allesammen, synes jeg.
Forsvareren stiller spørgsmål til sin klient
- Jeg har ikke nogen tidsfornemmelse, når jeg er ude på vandet, så jeg ved ikke, hvor længe jeg var ved Langebro. Jeg så overhovedet ikke ulykken ske.
- Jeg hører først om ulykken, da vi kommer tilbage til havnen i Brøndby. Det var begyndt at blive halvkoldt, og derfor sejlede vi hjemad.
- Der er måske på et tidspunkt, at jeg sejler lidt hurtigere end jeg må, men det er ikke fordi, at jeg sejler vildt. Jeg kan ikke præcis huske hvorfor. Jeg sejler ikke tæt på nogle af de andre både, og jeg ser heller ikke nogle af de andre gøre det.
I pausen er flere af de sigtede henne at trøste den grædende 24-årige F, der har erkendt at have sejlet dødsscooteren.
Endnu et vidne havde også bemærket de ca. seks vandscootere, som sejlede "meget hurtigt".- En drone-entusiast optog ved et tilfælde ulykken med sin drone. Han har ud fra sine to optagelser beregnet, at vandscooterne sejlede med 90 km/t.
En passager i en anden udlejningsbåd har forklaret til politiet, at de fra hundrede meters afstand så seks-syv jetski komme sejlende med meget høj fart, som de vurderede til at være uforsvarligt. De sejlede forbi deres båd med ned til en meters afstand. De snakkede indbyrdes om, at de sejlede "sindssygt". - Flere af de syv amerikanske udvekslingspiger skulle have været tilbage til USA i næste uge. De fortalte, at vandscooter-sejlerne ikke var fjendtlige over for dem, men havde tilbudt dem at få den tur på de hurtige fartøjer.
En anden af passagerne har fortalt, at en af vandscooter-sejlerne tilbød de amerikanske piger en tur på deres fartøj. - - Han har forklaret, at han havde købt sin Kawazaki-vandscooter for to uger siden. Det var første gang, at han prøvede at sejle med vandscooter.
Den 24-årige F, der sejlede ind i jollen har forklaret, at han godt vidste, at han havde gjort noget alvorligt, men det var ikke hans vilje at gøre noget alvorligt. Det var første gang, at han prøvede at sejle med vandscooter. Han havde sin kæreste bagpå, og bagefter gik han i panik og sejlede tilbage til Brøndby Havn.
- Jeg kan også sige, at vi har fået rigtig mange henvendelser fra borgere omkring Langebro og Islands Brygge. 42 i alt. Mange af dem har sendt videooptagelser med, men den har vi ikke nået at se på endnu, siger anklager Anders Larsson.
To vidner har også kontaktet politiet, fordi de havde optaget vandscooterne med deres telefoner, fordi de syntes, at de sejlede påfaldende stærkt. Den ene optagelse er optaget kl. 19.22 og varer 21 sekunder.
Yderligere et vidne har henvendt sig til politiet, da han tidligere på dagen havde set tre "jetski" sejle hasarderet rundt i området ved Islands Brygge. - Den 24-åriges kæreste har forklaret til politiet i nat, at der på de andre vandscootere kun var en person - hun sad bag på kærestens. De havde først sejlet lidt ved Brøndby Havn, fordi kæresten skulle lære den at kende. De kunne ikke aflæse fartmåleren, da den var gået i stykker. Hun havde sagt til ham, at han skulle tage det roligt, fordi han ikke kendte vandscooteren.
- - Af og til kom de op i fart, og pludselig mærkede hun et ordentligt slag, da hun blev slået af vandscooteren. Hun blev kastet ned i vandet, og da hun kom op til overfladen, var kæresten meget chokeret, da han hjalp hende op. Hun bad om at blive sejlet ind til kajen og blive sat af. Hun har ikke selv set ulykken eller styret vandscooteren på noget tidspunkt. Hun sammenlignede slaget med et, som hun for mange år siden havde oplevet ved et biluheld.
- Han havde ikke drukket alkohol forud for ulykken - kun en cola, læser anklageren op fra afhøringsrapporten af den 24-årige. - Den 24-årige er tidligere straffet, for et par år siden, hvor han fik et års ubetinget fængsel for røveri. Han mangler at afsone 122 dage for den røveridom i forbindelse med sin prøveløsladelse sidste år. Han er også tidligere straffet med syv måneders ubetinget fængsel ved Retten i Glostrup for vold. Desuden er han i 2013 idømt en betinget dom på 40 dages fængsel for vold.
- Anklageren:
- Når man tager sammen af sted, så handler man efter en eller anden form for fælles forståelse - også for hvordan man skal køre - undskyld sejler. Og når der er mange både i vandet, så er der også en form for fare. Vi har også hørt, at man ikke er særligt øvet i at styre den her maskine - derfor mener jeg, at der er tale om særligt skærpende omstændigheder. Jeg kan godt forstå, at han har været i chok efter ulykken, men han han ikke have undgået at bemærke, at nogen var i fare. Derfor mener jeg, at der er et mistankegrundlag for alle de tre forhold, som han er sigtet for, siger anklageren, og antyder, at en straf til sin tid kan komme til at ligge på omkring et års fængsel, og det er med til at begrunde kravet om varetægtsfængsling.
Forsvareren mener ikke, at den beregning af vandscooternes hastighed, som drone-operatøren har lavet og gjort politiet bekendt med, er tilstrækkelig sikker til at danne grundlag for en fængsling. Det er heller ikke godtgjort, at det er hendes klient, der er blevet filmet, påpeger hun, og begærer løsladelse. Hun vil koncentrere sig om, at der mangler specifikke oplysninger om, hvordan netop hendes klient har sejlet i går.- - Det kræver en individualisering af, at det er min klient, som har sejlet hasarderet. Der er ikke noget entydigt billede af, hvad der rent faktisk er sket, påpeger anklageren.
- Anklageren begærer den 24-årige fængslet i varetægt i 26 dage - især med henvisning til gentagelsesrisikoen og hensynet til retshåndhævelsen.
- Dommeren har besluttet, at den 24-årige F. skal varetægtsfængsles . Efter de foreliggende oplysninger og under hensyn til hans tidligere dommere er der grund til at tro, ,at han ved en løsladelse kan begå en ny, lignende art kriminalitet,, efter at han blev prøveløsladt for otte måneder siden, siger dommeren. .