”Jeg blev bådebygger, fordi jeg som bestyrelsesmedlem i Vejle Roklub oplevede to – tre års leveringstid på en ny båd. Allerede i 1971 blev jeg som 14-årig indmeldt i Vejle Roklub, og i slutningen af 1970´erne kom jeg så i bestyrelsen og skulle være med til at bestille en båd. Der var meget lang leveringstid på båden, og det fik mig til at tænke: Det er da interessant, ”siger indehaver af Grejsdalens Inriggerværft, 62-årige Lars Jungdal, der nu i 35 år har leveret kvalitetsrobåde til fortrinsvis danske roklubber.
På det tidspunkt havde jeg arbejdet hos en tømrer i nogle år. Da jeg startede Grejsdalens Inriggerværft, ansatte jeg efter en måned Poul Trærup, der var udlært bådebygger og møbelsnedker. Poul Trærup havde arbejdet hos Børresens Bådebyggeri i Vejle, og ham lærte jeg en frygtelig masse af. Som roer viste jeg jo godt, hvad jeg ville have at ro i, og så var det jo ellers bare med at omsætte tankerne til båden.”
Et klart bevis for at det er lykkedes for Lars Jungdal at udvikle en inrigger af stor kvalitet, er det store antal både som værftet har leveret til danske og enkelte tyske og norske roklubber i årenes løb. På Grejsdalens Inriggerværfts bedding ligger båd nummer 341, en toåres syvbords inrigger til Aarhus Roklub.
Fra starten byggede jeg træbåde, men ret hurtigt efter begyndte jeg et samarbejde med Verner Jensen i Slagelse, som byggede glasfiberbåde, blandt andet de dobbeltskrogede inriggere i glasfiber. Jeg fik en aftale med Verner Jensen om at aptere hans både. Han lukkede imidlertid ret hurtigt efter, og så fortsatte jeg selv projektet. Vi fik støbt skroget ved en underleverandør, og så lavede vi selv apteringen. For et par år siden solgte jeg den del af forretningen til Agerbirks Bådebyggeri. Jeg bygger ikke længere både i glasfiber. Jeg stod og skulle til at skifte støber, og blev så enig med Thomas Agerbirk om, at han overtog den del af forretningen. Når jeg bygger en båd i træ, har jeg fuld kontrol over alt. Jeg lægger stor vægt på, at mine både er godt håndværk.”
I mange år blev de langsgående dele i en båd for eksempel køl, kølsvin, langremme og essing lavet af en gran, der hedder Silver Spruce eller sitkagran, men det kunne man så ikke få i en periode. I stedet brugte man Oregon Pine, som er tungere. Nu er det så igen lykkedes mig at skaffe Silver Spruce. Jeg har fået en direkte kontakt til Canada, som kan levere Silver Spruce. Det gør bådene lettere samtidigt med, at båden fortsat har den nødvendige holdbarhed og styrke, ja faktisk er de blevet stærkere.”
”Det ved jeg ikke”, siger Lars Jungdal med et lille grin. ”Der er jo i Danmark en tradition for, at bådebyggere holder ret længe. Der var jo for eksempel Henry Larsen i Køge og Victor Jensen i Hundested. Så er der jo også Jørgen Andersen i Lynge, der er ældre end mig, men som fortsat bygger både. Jørgen Andersen er jo også endnu en ung mand i forhold til, hvor længe Henry og Victor blev ved med at bygge både. Selv har jeg ingen aktuelle planer om at stoppe. Jeg håber, der fortsat bliver brug for inriggere. Min tro og holdning er, at så længe, der er nogen, der vil bygge træbåde, er der også nogen, der vil købe dem. Nyeste skud på stammen er selvfølgelig coastalbådene. Coastalbådene er jo ikke nye som sådan, men det er nyt, at de er blevet så udbredt i Danmark, og det er fint. Coastalbådene har selvfølgelig taget deres del af markedet, det er der ingen diskussion om - men jeg tror ikke inriggeren vil uddø. Jeg kan jo ikke vide det, men jeg ved, at vi bygger noget, som folk er tilfredse med, og ordrebogen er fortsat fyldt op, så jeg har ingen planer om at stoppe lige nu.”
[email protected]