”Jeg endte med at flytte til Djursland, fordi jeg ville til Sverige. Jeg er født og opvokset i København, men fik hurtigt en drøm om at flytte på landet med frisk luft og masser af plads. Jeg var i lære som bådebygger og skibstømrer, på det sidste hold hvor der blev udlært skibstømrer, men så gik firmaet, som jeg arbejdede i, konkurs. Samtidigt søgte Fregatten Jylland en lærling, og så flyttede jeg til Jylland i stedet for til Sverige – og det er jo næsten også det samme,” siger bådebygger Kaptajn Jens Martensen med et stort grin. Da roinfo spørger nærmere ind til titlen ”Kaptajn”, svarer Jens, at der ikke noget særligt ved ”Kaptajn”. Jeg syntes bare det var kedeligt kun at hedde Jens, dengang for ti år siden, da jeg lavede min profil på Facebook.
Jens har mødt sin kone Kristina, der oprindeligt kommer fra Korsør, i Danmarks Rocenter. ”Kristina skulle ro for alvor – og så skal man jo bo i København for at være med ude på Bagsværd Sø,” konstaterer Jens tørt. ”Men både jeg og Kristina ville gerne væk fra København, og så gik det hele op i en højere enhed,” siger Jens.
Kristina, der er udlært lærer, fik job på Feldballe Friskole, hvor også børnene Ida og Olav i dag går, og Jens blev efter syv år på Fregatten Jylland selvstændig for cirka et år siden.
I værkstedet ligger også en båd, der er under konstruktion. Det er en kopi af en gammel båd fra Nivå Roklub. ”Det var en båd, som langdistancekaproerne var meget glade for, så jeg har målt den op, og forsøger nu at lave en tro kopi af den hurtige inrigger. Den er lidt rund i bunden - Det er nok det, der er med til at gøre den hurtig,” forklarer Jens.
Båden ”Kræmmer”
Den originale båd hed ”Kræmmer”, og Mads Peter Andersen fra Nivå/Københavns Roklub fortæller om båden: ”Båden ”Kræmmer” er cirka 60 år gammel og eksisterer stadig. Det siges, at den er bygget af det firma, hvor Jørgen Andersen stod i lære.” Roinfo har ikke kunnet få bekræftet dette. For de knap så bådekyndige læsere kan roinfo oplyse, at Jørgen Andersen er en legendarisk bådebygger, der blandt andet har bygget bådene ”HU”, der ejes af DSR, og ”Sølvmågen”, der ejes af Humlebæk Roklub. Begge både er særdeles gode, hurtige toåres inriggere.
Mads Peter Andersen fortæller videre om ”Kræmmer”: ”Båden er bygget som en søbåd. I starten af 1990´erne deltog den i en langdistancekaproning, og et hold fra Karlebo Roklub, der ikke synede af meget, vandt over de ellers etablerede ”langdistance-stjerner”. Det førte til protester, som igen førte til, at der blev lavet detaljerede beskrivelser af hvilke både, der kunne deltage i langdistancekaproningerne. For at ”Kræmmer” kunne overholde dette, blev den bygget om flere gange. Blandt andet blev den forsynet med et skot, der kunne sættes i og tages ud ved hjælp af to fløjmøtrikker, så skottet kunne være på plads, når reglementet krævede det, og tages ud, når det ikke var lovkrav. Som årene er gået, har det hvert år været et stort stykke arbejde at få den tæt. Den gamle båd er både slidt og tørret ud. ”Kræmmer” er ikke speciel let, vel omkring 90 kilo, men formen gør, at den er meget hurtig. Den er både vind og skæv, og med sine mange reparationer ligner den ikke noget, der er værd at samle på, men på trods af det, er det et fantastisk stykke håndværk. Den har nogle helt enestående detaljer, og det er den hurtigste toåres inrigger, jeg nogensinde har roet i,” slutter Mads Peter Andersen. ”Kræmmer” har sammen med blandt andre Mads Peter Andersen vundet et utal af langdistance-medaljer.
Er der roklubber, der er interesserede i at købe Jens´ nye båd eller har reparationer, som Jens kan hjælpe med er kontaktoplysningerne: Djurslands Bådebyggeri, Kaptajn Jens Martensen, Søbyvej 30 Søby, 8570 Trustrup. Tlf. 61 67 48 56 Mail: [email protected]
[email protected]