Da roinfo i maj måned 2018 besøgte det nyåbnede Agerbirks Bådebyggeri, sagde bådebygger Thomas Agerbirk: ”Jeg vil gerne være med til at bringe inriggeren ind i fremtiden og håber, at roerne vil fortælle mig, hvad de ønsker. Jeg er åben overfor nye bådtyper som for eksempel coastalbåde, men jeg tror, at der fortsat også vil være plads til inriggeren i de danske roklubber”.
Siden da er udviklingen gået stærkt for Agerbirks Bådebyggeri. Sammen med Dansk Forening for Rosports (DFfRs) selskab Eurow har bådebygger Thomas Agerbirk været med til at udvikle en ny danskproduceret coastalbåd kaldet ”Njord”, og nu kan Agerbirks Bådebyggeri så - i samarbejde med Tolo Roklub - præsentere en ny type inrigger, der har fået navnet ”Poseidon”. Mere om navnene ”Njord” og ”Poseidon” senere.
Resultatet er blevet en båd med støbt overdel og lukkede rum under sæderne. På udvalgte felter, hvor det giver mening, er der monteret teaktræ. Teaktræ er enormt olieholdigt og kan derfor tåle at være ubehandlet.
Sikkerhedsmæssigt har den støbte overdel den fordel, at båden under en bordfyldning ikke rummer nær så meget vand som en klassisk inrigger. Derfor flyder den højere på vandet, hvilket vil resultere i væsentlig større søsikkerhed.
Endvidere kan der monteres bailer i båden - en anordning, der gør båden selvlænsende. Ideen til baileren har vi hentet fra coastalbåden Njord”.
Nedenstående giver roinfo læserne mulighed for at gå på nærmere opdagelse i den nye bådtype i en række fotos taget af bådebygger Thomas Agerbirk.
Navngivet efter havguder
Da Agerbirks Bådebyggeri var med til at udvikle den først danskproducerede coastalbåd, fik bådtypen navnet ”Njord” opkaldt efter den nordiske havgud.
”Prototypen af den nye inriggermodel kommer til at stå sin prøve i Det Græske Øhav, og derfor har vi valgt at opkalde inriggeren efter den græske havgud, ”Poseidon” - Men man kan da håbe, at den næsten vedligeholdelsesfrie, smukke og brugervenlige båd måske også kunne tiltale andre danske klubber”, siger Thomas Agerbirk til roinfo. Båden er ikke kun konstrueret til Det Græske Øhav – den vil også kunne klare sig fortrinligt i Det Sydfynske Øhav og/eller andre danske og udenlandske farvande.
Roinfo følger op på denne artikel, når båden har været afprøvet i Tolo.
Prismæssigt kommer Poseidon til at ligge en smule under den klassiske glasfiber inrigger, der stadig er Agerbirks Bådebyggeris kerneprodukt.
”Det har været spændende at være med til at udvikle både Njord og Poseidon, men den klassiske inrigger er fortsat umådelig populær, og jeg har ordrer langt ind i næste år. Lige nu er jeg i gang med en fireåres i kulfiber til Hobro Ro- og Kajakklub”, slutter Thomas Agerbirk.
[email protected]