Københavns Politi indsætter om få dage deres egen patruljebåd i Københavns Havn.
To unge kvinder mistede livet, da føreren af en vandscooter med høj fart, mistede herredømmet over det lynende hurtige fartøj, der pløjede direkte igennem en udlejningsbåd med flere amerikanske kvinder ombord ved Langebro i Københavns Havn. Området benyttes dagligt af de mange roere i København, som i årevis har forsøgt at råbe politikerne op og bedt om politipatruljering i havnen. Nu er der godt nyt.
I flere år har roere i Københavnsområdet forsøgt at få politikere og politiet gjort forståelige, at denne form for chikanesejlads af uerfarne førere en skønne dag kunne ende tragisk.
Det var desværre lige præcis, hvad der skete, da en flok vandscooterførere tog turen fra Brøndby til Københavns Havn for at vise kræfter på disse lynende hurtige maskiner. Ulykken skete den 6. maj.
Efterfølgende har flere roformænd været i medierne, og især Danske Studenters Roklubs formand, Kasper Haagensen blev igen og igen bedt om udtalelse, idet DSR for få år siden oplevede det samme, på Øresund, ud for Hellerup, hvor en vandscooterfører grundet uopmærksomhed torpederede en 2-åres inrigger med tre kvinder ombord. Det var et rent under, at ingen af de kvindelige roere kom alvorligt til skade, men et par af dem fik sig en skræk i livet, hvilket de fortalte medierne om, da de blev kontaktet i forbindelse med tragedien i Københavns Havn forleden.
Roinfo har netop været i kontakt med DSRs formand for at overbringe nyheden om øget patruljering
- Det er den bedste nyhed, jeg har hørt længe, siger DSRs Formand, Kasper Haagensen, til roinfo.dk.
- Vi har om nogen haft en lignende ulykke utroligt tæt på, og kæmpet og kæmpet for at få en politibåd permanent liggende i havnen, så man kan rykke hurtigt ud. Det lader til, at det kommer til at ske meget snart, konkluderer en tilfreds Kasper Haagensen.
Københavnskredsens formand, Michael Kassow, udtrykker også stor glæde over nyheden, da roinfo kontakter ham fredag eftermiddag. - Hvor er det dejligt, at der endelig sker noget. Det har vi ventet længe på, og det betyder forhåbentlig, at der fremover sættes ind overfor hurtig sejlads, hvad enten det er speedbåde, som vi også har været forstyrret af i mange år, eller overfor vandscooterne ikke mindst, som jo slet ikke må sejle ind i Københavns Havn, lyder det fra Michael Kassow.
Også Københavnskredsens tidligere formand, Mette Bacher, har i flere tilfælde forsøgt at få politiet til at komme, når vandscootere susede gennem havnen, uden hensyntagen til de mange roere, der på daværende tidspunkt var i gang med Københavnskredsens velbesøgte Sved-på-Panden turnering, hvor mange inriggere holder ruten fra Langebro til Slusen og retur.
- Det har været meget frustrerende at kontakte politiet, der dog har været forstående, men hver eneste gang nævnte, at de desværre ikke havde mulighed for at komme, når vi havde brug for det. De sendte dog en patruljevogn, der kørte frem og tilbage på Bryggen, men det var også alt. Med dagens udmelding forstår jeg langt bedre, hvorfor det har været omsonst at kontakte politiet, når nu det viser sig, at politiet først skulle kontakte marinehjemmeværnet, der så skulle svare tilbage, før betjentene kunne springe ned i en båd og komme til assistance, siger Mette Bacher
Peter Dahl, ledende politiinspektør: - Vi vil da intensivere vores sejlads, og vi vil altid være til stede, når der i øvrigt er mange, der bruger havnen. Det er jo sådan, at brugen af havnen er steget markant i de sidste par år, siger Peter Dahl, der ledende politinspektør og chef for beredskabet i Københavns Politi. Det er TV-Lorry, der har talt med Peter Dahl.
Sådan bliver det fremover
Den nye båd ligner til forveksling den, som politiet hidtil har lånt af marinehjemmeværnet. Men den vil blive bemalet med bogstaverne POLITI, og den bliver udstyret med blå blink.
- Vi skal have uddannet nogle bådførere, men vi er i princippet klar om en uges tid, lyder det fra Peter Dahl.
Og Københavns politi fortsætter samarbejdet med Marinehjemmeværnet. Det vil sige, at de råder over to både, hvis det er en situation, der kræver det.
Den voldsomme ulykke i Københavns Havn skete ved Langebro den 6. maj, hvor flere førere af vandscootere - som ikke er tilladt i Københavns havn - drønede rundt i havnebassinet. En af førerne mistede tilsyneladende kontrollen og hamrede ind i en af havnens små udlejningsbåde, der var fuld af glade turister. To af dem mistede livet. Føreren af vandscooteren har netop fået fængslingen forlænget
Siden har debatten om kontrol med de livsfarlige vandscootere raset, og Københavns Politis anskaffelse af den nye patruljebåd er en direkte følge af den tragiske ulykke.
Sådan blev der reageret i København og på landsplan
Danske Studenters Roklub var, få timer efter den tragiske ulykke i Københavns Havn, ude med en pressemeddelelse.
Københavnskredsen fulgte trop, og blot to dage efter sendte kredsformand Michael Kassow en opfordring ud til kredsens klubber om at melde tilbage angående hændelser med vandscootere.
Dansk Forening for Rosport har netop sendt en meddelelse ud til samtlige danske klubber, men først på månedsdagen for tragedien i Københavns Havn.
Roinfo.dk bragte en større artikel få timer efter tragedien i Københavns Havn. Artiklen er blevet delt mange gange, og problemet med vandscootere ses tilsyneladende ikke kun i de danske roeres farvand. Således har Svenska Roddförbundet, og flere norske roklubber delt og kommenteret roinfos omfattende artikel.
Roinfo følger op, hver eneste gang, der er nyt, relaterende vandscootersagen i Københavns Havn - eller ved andre havne eller kyststrækninger i Danmark, som berører roningen.