På hovedbestyrelsesmøde i Dansk Forening for Rosport (DFfR) i november 2020 fremsatte medlem af hovedbestyrelsen, Hother Hennings, Aarhus Roklub, et forslag om etablering af et digitalt tidsskrift, portal eller lignende for DFfR.
Fundament for det nye medie skal være de nyhedsbreve som lige nu udsendes fra DFfR. ”De nyhedsbreve der udsendes lige pt. er udmærkede, men det er envejskommunikation, der ikke afspejler aktivitetsniveauet i DFfR og kun når et minimum af forbundets medlemmer”, skriver Hother Hennings i sit forslag.
”DFfR mangler et medie, der bringer nyheder fra hovedbestyrelsen, de forskellige udvalg, klubber, regattaer og enkelte roere og videre til de danske roere. Her tænkes på et medie til meddelelser, debat, inspiration, turbeskrivelser, køb og salg, kursustilbud, arrangementer og så videre”, står der i forslaget.
Et tidsskrift, der skal nå alle Hother Hennings har ambitioner om at nå ud til alle danske roere. I forslaget skrives: ”Et tidsskrift der når alle roere har et betydeligt potentiale, idet alle aktiviteter synliggøres og gøres tilgængelige for ”bredden” (altså medlemmerne), hvilket ikke sker i dag, hvor arrangementer og omfanget af tilbud ikke kendes af bredden i vores forbund. Et medie vil styrke relationerne til de enkelte klubber og medlemmerne, der får synliggjort, hvad der |
Central redaktion med lokale redaktioner geografisk og fagligt
Det er meningen, at det nye medie skal have en central og professionel redaktion, men der skal tilknyttes ”lokalredaktører” for de enkelte udvalg og geografiske områder.
- Hother Hennings, skal der ansættes en ny professionel redaktør af det nye tidsskrift?
”Ikke nødvendigvis, men jeg tror, at man kan strukturere bedre og dermed frigøre den nødvendige arbejdskraft. Som lokalredaktører skal vi have fat i ildsjælene rundt omkring, og jeg ser da for eksempel også gerne, at roinfo leverer artikler til det nye medie. Lige nu er det sådan, at der kommunikeres oppefra og ned - vi skal have gang i kommunikationen nedefra og op”.
-Hvordan vil I nå ud til alle medlemmer i DFfR?
”Jeg tror på, at en bedre og bredere kvalitet af nyheder automatisk vil give flere læsere. Jeg vil bygge på en transformation af nyhedsbrevene, men sørge for at styrke informationsniveauet bredt. Mange danske roere kender ikke de tilbud, som DFfR har, og desuden er det vigtigt, at der sker en vidensdeling. Jeg mener, der er et uforløst potentiale - mere information vil give flere medlemmer og mere demokrati.
Økonomisk vil jeg lukke op for annoncer. Jeg tror ikke, at mediet på den måde vil blive udgiftsneutralt, men jeg forestiller mig, at vi hyrer et professionelt bureau til at skaffe annoncer mod en andel af annonceindtægterne. Den nøjagtige pris for at annoncere er endnu ikke fastsat, men jeg forestiller mig et femcifret kronebeløb som udgangspunkt”.
Forslaget godt modtaget
Hovedbestyrelsen har givet sin opbakning til ideen. I samarbejde med sekretariatet skal Hother Hennings til næste hovedbestyrelsesmøde udarbejde et oplæg om format, organisering og økonomi.
Lige pt. har DFfR hjemmesiden roning.dk og desuden udsendes der nyhedsbreve. Til at løse opgaverne om kommunikation og information har DRC (Danmarks Rocenter) ansat pressechef Svend Bertil Frandsen, på sekretariatet er ansat Anna Karina Gravad, der dækker kommunikation internt og eksternt i roklubben, PR og markedsføring og Bianca Toftebjerg er ansat som kommunikationskonsulent med ansvarsområderne kommunikation på DFfRs platforme, nyhedsproduktion og opdatering af roning.dk og DFfRs kanaler. Herudover hjælper udviklingskonsulent Marianne Stæhr Olsen med PR i forbindelse med ungdomsaktiviteter, Ole Søgaard står for administration og planlægning af uddannelser samt information om DFfRs kursustilbud. Endelig er Dorthe Jensen indtil udgangen af 2020 deltidsansat som fotograf.
[email protected]
Kilder: DFfR mødereferat Hovedbestyrelsen 2020-11. https://roning.dk/app/uploads/2020/12/HB-ref.24.11.2020.pdf
Opslag fra Dorthe Jensen på Facebook 26. oktober 2020.