Af Antonie Lauritzen. Annoncørbetalt indhold
For ti år siden - i oktober 2010, besluttede en håndfuld danske roere at tage det evige tilbagevendende spørgsmål om kvaliteten af rotøj i egen hånd. Hvad skulle der til for at lave det bedste produkt til brug på vandet og i ergometer? Hvad skulle det kunne og hvordan skulle det se ud og på hvilke forudsætninger?
Athletes Own © var hermed en realitet, og vi havde besluttet os for at begynde helt forfra. Fra scratch.
Trænere, klubber og eliteroere blev sat på opgaven for sammen med os at udvikle næste generation af rotøj. De første tre år blev brugt på indsamling af data og ideer, udvikling af snitmønstre, afprøvning af materialer, pasform og designs og utallige tests på frivillige prøvekaniner.
Her på tiåret for søsættelsen af Athletes Own (AO) viser det sig, at vi med vores ide og mål om at få gjort rosporten mere velklædt og visuelt brugervenlig samt mere grøn, har opnået at blive Danmarks største og førende leverandør af rotøj til atleter, teams og klubber. Også andre sportsgrene har fået øje på os og det samme har udlandet. Det er vi ret stolte af, for det har vist sig, at verdenen er i forandring og at gennemtænkt og godt design, bæredygtig produktion og ordentlig forretningsmæssig opførelse, samt en tæt og direkte kontakt med vores kunder, er vejen frem for tøjproduktion i Danmark. Ja, du læste rigtigt: Athletes Own’s produkter er produceret i Danmark. I Struer, hvor vores dygtige producent har til huse og styrer sin fabrik med fokus på at levere højkvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser. Danish Design på præmisser som vi kender det fra møbelbranchen i 50’er og 60’erne.
Design, pasform og materialevalg er nøje afstemt med vores kunder, det være sig både eliten og bredden. Vi har skåret alle generende sømme og andre unødvendigheder væk. For klubkollektionernes vedkommende er det selve klubbens visuelle image og identitet, der er på spil, når der skal vælges en fælles uniform til klubben. Tøjets design skal tilpasses alle aldre og tage hensyn til individualitet. Desuden skal det ramme den trend i tiden som gør designet levedygtigt i mere end blot et par sæsoner. Derfor er vi tilhængere af et enkelt og stramt design, som skaber synlighed både på vandet og i ergometerrummet, og at vi kan levere en suppleringsgaranti på op til 5 år for design og farver og en holdbarhedskvote på ca 5000 roede km for en trikot.
Vi har fravalgt den lange transporttid fra leverandører til os, som indebærer tilsætning af mugmidler mm, og som kan skabe allergiske reaktioner hos forbrugeren, hvis tøjet ikke bliver vasket grundigt før brug. Vi har fravalgt brug af billige materialer, som ikke tåler at blive vasket uden at miste formen. Vi synes, at det er ulækkert at sportstøj ikke kan blive ordentligt rent efter brug, og at det stadig lugter efter vask. Derfor bruger vi ECO tex 100 certificerede polyamid-fibre, der kan vaskes helt rene og overflødiggør brug af Rodalon.
Vi har direkte levering fra vores producent til kunder på vores ordreproduktion, og vi holder vores lager af færdigvarer i vores webshop på et absolut minimum. Det betyder, at vi ikke har nogen overproduktion og derfor heller ikke behov for at destruere udgåede varer. Alt bliver solgt, brugt og genbrugt.
Filantropi eller sund fornuft og mental råstyrke
Tjener vi overhovedet nogen penge i AO med al den filantropi og pladderromantiske produktionsproces? Hvorfor ikke gøre AO til endnu en pengemaskine med overproduktion af discountprodukter og billig produktion i udlandet? Kvantitet fremfor kvalitet? Det er jo det danskerne vil have, hvis vi lytter til detailhandlens fagkundskaber: Bare det er billigt så pyt med holdbarheden. Pengene er der hvor volumen er.
Det kan da også godt være at vi ror med på den galej en dag…
…når det bliver lige så sjovt og meningsfuldt at lave discountprodukter med billig produktion i udlandet, som det er for os at lave et højkvalitetsprodukt Made in Denmark.
Lige nu tjener vi lige så meget på vores produkter som de to andre parter i vores forretningscyklus, nemlig dem, der syr tøjet og dem, der skal have det på. Return Of Investment for alle pengene. Det er værdier, som vi vægter højt i Athletes Own: Troværdighed, ordentlig forretningsopførelse og levering af et kvalitetsprodukt til konkurrencedygtige priser. Bæredygtighed og glæde ved livet har samme værdi på bundlinjen for os som økonomisk overskud, og det er den mentale råstyrke i et AO-produkt.