Roinfo.dk
  • Forside
  • Diverse nyheder
  • Kaproning
  • Coastal
  • Motionsturneringen
    • Stillingen
    • Information
    • Arkiv
    • Foto
  • LDK
  • Ergo
  • Kalender
    • Roarrangementer 2023
  • Facts
    • Danske Roklubber
    • Både
    • Om os

Agerbirks Bådebyggeri

22/5/2018

3 Comments

 
Picture
Thomas Agerbirk tilbyder to- og fireåres inriggere i glasfiber, og laver også reparationer af alle bådtyper i alle materialer. Foto Leif Thygesen
​
Thomas Agerbirk vil gerne være med til at udvikle inriggeren og bringe den ind i fremtiden
 
Af Leif Thygesen
”Langt ude på landet”, tæt på Grejsdalen, ligger Agerbirks Bådebyggeri. Det er en smuk maj-dag, da roinfo ankommer. Solen skinner, og den gule raps blomstrer på de kuperede marker og sender en intens duft af sommer ud over landskabet.
Roinfo bliver budt velkommen af bådebygger Thomas Agerbirk og hans kone Susanne. Man behøver ikke at være i selskab med Thomas Agerbirk ret lang tid, før man opdager, at her er en mand, der brænder for sit fag. Øjnene har glød og stemmen entusiasme, når Thomas fortæller om sine både og de små detaljer, som han arbejder med. Der bliver fortalt og forklaret, og ordene nærmest står i kø for at udtrykke begejstring for inriggeren.
Picture
På ”beddingen” ligger en fireåres inrigger til Rudkøbing Roklub. Foto Leif Thygesen
”Jeg startede som bådebygger hos Børresens Bådebyggeri – og i 1995 begyndte jeg at bygge robåde, da jeg blev ansat på Grejsdalens Inrigger Værft. Her byggede jeg i flere år gig-både, men da efterspørgslen efter gig-både aftog, lavede vi i stedet glasfiber-inriggere.
Jeg startede som selvstændig bådebygger i 2002 – først som underleverandør til Lars Jungdal, Grejsdalens Inrigger Værft - men senere købte jeg formen til toåres båden og overtog så selv salget. Samtidigt fik jeg Lars Jungdal – som jeg har et rigtig godt samarbejde med – til at lave skroget til en fireåres inrigger. Af den lavede jeg en plug, og af den fik jeg så lavet en støbeform, så jeg nu er i stand til at levere både to- og fireåres inriggere i glasfiber. Jeg har aftalt med Lars Jungdal, at jeg indtil videre ikke bygger både i træ, men håber at kunne overtage denne produktion efter Grejsdalens Inrigger Værft, når det engang bliver aktuelt.
Materialet jeg bygger i er stadig glasfiber – men i stedet for at bruge polyester bruger vi epoxy, og det gør båden cirka 30 procent stærkere. Jeg får støbt mine både hos Søren Olsen, der har et støberi i nærheden af Odder. Når båden er støbt, lukker vi formen, og så ”bager” vi skroget i 24 timer ved 50 – 60 grader. Herved opnås den ønskede styrke. Foreløbig bruger vi samme mængde glasfiber, så vægten er den samme, men ønsker man en lettere båd, kan vægten nedbringes ved at bruge mindre glasfiber – epoxyen gør, at båden stadig har den nødvendige styrke. Epoxy kan heller ikke - i modsætning til polyester - suge vand, så vi undgår osmose, som kan give glasfiberpest.”
 
Udvikling af inriggeren
”Jeg vil gerne være med til at bringe inriggeren ind i fremtiden og håber, at roerne vil fortælle mig, hvad de ønsker. Jeg er åben overfor nye bådtyper som for eksempel coastalbåde, men jeg tror, at der fortsat også vil være plads til inriggeren i de danske roklubber. I øvrigt er jeg selv begyndt at ro i Vejle Roklub, så jeg på egen krop kan mærke, hvad der skal til for at lave en god robåd. Jeg arbejder med detaljerne. Lige nu handler det om, at flere roere ønsker større bundbrædder og trædeplader. Det vil gøre det lettere at skifte plads i inriggeren.
Picture
Thomas Agerbirk arbejder meget med at gøre glasfiber-inriggeren mere glat indvendigt. Inden længe vil Agerbirks Bådebyggeri tage en indvendig støbeform i brug, det vil betyde, at båden bliver ligeså glat indvendigt som udvendigt. Foto Leif Thygesen
​En anden ting jeg arbejder meget med, er at gøre inriggeren så glat som muligt indvendigt. Snavs kan sagtens sætte sig fast i de små ujævnheder, der kommer i overfladen ved støbningen. Jeg er derfor meget tæt på at have en indvendig støbeform klar, så overfladen indvendigt bliver ligeså glat som overfladen udvendigt. Det vil betyde, at snavs og støv fra blandt andet skinner og sædehjul vil være lige til at skylle af.”
Picture
Thomas Agerbirk vil også gerne – med tiden – bygge andre både end inriggere. Foto Leif Thygesen
Ikke kun inriggere
Thomas Agerbirk er også åben for at bygge andre bådtyper med tiden – for eksempel gig-både og coastalbåde. Thomas er også villig til at prøve at bygge inriggere i kulfiber. Det vil gøre båden cirka 10.000 kroner dyrere i materialeudgifter, men man vil kunne få en hurtigere båd. ”Jeg vil dog ikke anbefale kulfiber til langtursbåde, der skal kunne stå for en del mekanisk slid, når man gør landgang på stranden eller rammer en sten. Her er glasfiberbåden mere stærk, men det kunne være sjovt at prøve at bygge en kaproningsbåd i kulfiber.”
Thomas Agerbirk tager også reparationer ind – reparationer af alle bådtyper i alle materialer. Foreløbig har Agerbirks Bådebyggeri leveret en ny båd til Nibe Roklub. På ”beddingen” ligger en fireåres inrigger til Rudkøbing Roklub, og i ordrebogen er der bestillinger til Nyborg Roklub og Nivå Roklub, ”men jeg tager meget gerne imod flere bestillinger, og det gælder både nybygninger og reparationer.”
Kontaktinformationer til Agerbirks Bådebyggeri fremgår af firmaets annonce på roinfos forside.
lthygesen@youmail.dk
Picture
3 Comments
Niels A. Clemmesen
23/9/2019 17:17:54

Hej.
Til vores budget
Hvad koster en æangturs Inrigger toer.
Hilsen

Niels

Reply
Niels A. Clemmesen
30/3/2020 13:01:27

Til vores udviklingsprojekt i Fredensborg Roklub vil jeg gerne have en pris på levering af en Inrigger 2 i epoxy. Levering om 3/4 år. Med venlig RoHilsen Niels A. Clemmesen 4032 4351

Reply
Ole Lindskov Hansen link
22/3/2022 00:01:33

Vores 4+ inrigger er ved at nå best before datoen.
Hvad koster en fiber 4+ inrigger?
hvad er leveringstiden?

Reply



Leave a Reply.

    Picture

    Nyheder

    Her finder du:
    - Ronyheder fra Danmark og omegn
    - Portrætinterviews
    - Reportager fra roarrangementer
    - Reportager fra langture
    - Rogossip
    og meget andet

    Arkiv

    Januar 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    August 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Marts 2022
    Februar 2022
    Januar 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    August 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    April 2021
    Marts 2021
    Februar 2021
    Januar 2021
    December 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    August 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Marts 2020
    Februar 2020
    Januar 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Marts 2019
    Februar 2019
    Januar 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Marts 2018
    Februar 2018
    Januar 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    August 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Marts 2017
    Februar 2017
    Januar 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    August 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Marts 2016
    Februar 2016
    Januar 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    August 2015
    Juni 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Marts 2015
    Februar 2015
    Januar 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Maj 2014
    April 2014
    Marts 2014
    Februar 2014
    Januar 2014

    Kategorier

    Alle
    Fotos

    RSS-feed

Mette Bacher
T: 61 73 43 08
E: info@bachers.dk
Leif Thygesen
T: 21 48 27 60
E: lthygesen@youmail.dk
Copyright© Roinfo.dk