Som vanlig bød eftermiddagens program på et gedigent otterløb, hvor der hele formiddagen var spænding om det overhovedet kunne lade sig gøre. Da inrigger- og coastalløbene var overstået, kunne tilskuere og deltagere skutte sig i læ og varme inde i Bryggen Roklubs skønne lokaler, og samtidigt se ud over havnen, hvor der var skum på vandet. Det så noget voldsomt ud, ærligt talt, men rodommerne havde, som vanlig, helt styr på det, og man besluttede at flytte startområde og målområde fra Langebro til Bryggebroen, da det blev vurderet, at vandet v. det "normale" startområde, var for uroligt. Dermed kunne de mange tilskuere på cykelbroen også få hele pakken med, og følge alle deltagere fra start til mål.
Lad os udtrykke det sådan: - Roerne var udfordret af vinden - fotograferne udfordret af modlyset.
Det fortæller nogen af de mange billeder, roinfo.dk, fik hjem, lidt om.
Men alle - både deltagere og fotografer - kunne efterfølgende konkludere, at det havde været en meget flot, men også vindmæssigt set en noget udfordrende dag.
Københavns Roklubs Hjalte Graae Magnussen, der i årevis har haft den sikkerhedsmæssigt set helt store opgave ved Copenhagen Harbour Race, trådte i særlig karakter lørdag eftermiddag. Et er, at Hjalte, der er tilknyttet Marinehjemmeværnet, havde nok at se til ved inrigger- og coastalfinalerne, som roinfo skrev om i indlægget om dette. Andet er, at Hjalte øjnede, at tilskuere og de mange, der skulle passere Bryggebroen, kunne udsættes for fare, hvorfor han omgående reagerede af hensyn til alles sikkerhed.
Forhistorien er den, at Københavns Kommune åbenbart er i gang med en større renovering af selve broens belægning i den side, hvor cyklerne i hobetal suser over broen. Mange skærver er hugget op, og lå i bunker på selve denne del af broen. For at skærverne ikke skulle falde ned i vandet, eller smidt derned af forbipasserende, havde kommunen sat plader op forneden på rækværket langs hele cykeldelen. Men arbejderne havde ikke sikret pladerne godt nok og blot fæstnet dem med almindelige strips af plast - og det kun på de to øverste hjørner af pladerne.
Allerede under inriggerfinalen ved middagstid, begyndte det at gå helt galt, da voldsomme kastevinde forårsagede, at pladerne løsnede sig, og et par stykker blev kastet op på Bryggebroen lige bag, hvor publikum stod og fulgte løbet. Det kunne have gået grueligt galt, hvis en af pladerne havde ramt en forbipasserende eller tilskuerne.
Og da vinden tog til, mens mange skulle passere broen - eller hvor de mange tilskuere, der var strømmet til, også var udfordret af den ensrettede cykeltrafik, idet kommunens skilte var misvisende, begyndte flere plader at løsne sig.
Men så tog Hjalte, der øjnede faren, en hurtig beslutning!
Sammen med en anden af Harbour Races medhjælpere, Lone, sikrede de, ved hjælp af de mange sektioner af sikkerhedshegn, der var placeret på hele broen, at holde pladerne væk fra broen og de mange mennesker, ved at lægge hegnene ned og presse dem ud mod de løse plader langs hele Bryggebroen. Dermed kunne publikum og andre forbipasserende opholde sig på broen, uden at være i fare for, at løse skærver og de store plader kunne ramme menneskemængden.
Stor ros til Hjalte for den flotte indsats - og ris, samt en sur smiley til Københavns Kommune for ikke at guide cyklisterne ordentligt ved passage af broen, og sjusk med sikring af løse genstande.
Vi indleder med de unge fra Vikingebyen, Roskilde, hvis nogen ellers skulle være i tvivl.
Se samtlige resultater fra Copenhagen Harbour Race, 2023:
HER
Roinfo skal for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at deltagernes placeringer i flere af bådene ikke stemmer overens med de placeringer, der forelå ud fra startlisterne. Roinfo bringer resultaterne ud fra det, arrangørerne har offentliggjort.