Efter et par aflysninger grundet corona, er Copenhagen Harbour Race tilbage for fuld skrue. Det kan være svært efter pauser at vende tilbage igen til normalen, men det skete d. 15. oktober, og blev en flot afslutning på sæsonen.
Dagen blev indledt med løb for coastals og inriggere, og lige her må det erkendes, at der ikke er helt så mange med, som tidligere. Blot fire hold til start i Coastal-4X+, heraf de to fra samme klub, men glædeligt at se deltagere fra Aarhus & Horsens i en stærk kombination her.
Til gengæld var DSR, KVIK & Københavns Roklub savnet med deres C4X+, som ellers har været fint kørende hele sæsonen i forbindelse med Københavnskredsens Sved på Panden.
Roinfo bemærkede også at tidligere deltagere i inriggere v. Copenhagen Harbour Race tilsyneladende satsede på otterløbet denne gang.
Havnen var ryddet for havnebusser og go boats, og hvor er det rart, set igennem ro-brillerne, at opleve en Sydhavn nærmest ligge stille hen.
Startområdet er ved Knippelsbro, og derefter går turen direkte mod Slusen i modsatte ende af havnen. Der vendes og ros retur til målområdet, som også er for foden af Knippelsbro.
Man må rose dommere og tidtagere for, utrættelige, at møde frem igen og igen. Uden dem ingen regattaer.
Bryggens Roklub for formiddagens deltagere, og her oplever man altid en meget stor gæstfrihed og velvilje til at få tingene til at køre fra medlemmernes side.
Der hviler en skøn stemning over roklubben v. Islands Brygge, og de deltagere, der har været med flere gange, fik så samtidigt det nye flotte klubhus at se. Her stod der naturligvis lækkerier, i form af sandwiches og kage samt drikkevarer klar, og der blev talt meget roning på 1. salen af Bryggens Roklub, hvor opholdsstuen med sin udsigt er det hele værd.
Også i Københavns Roklub, hvorfra otterne havde udgangspunkt, var der fin stemning. Trods det faktum, at klubben efterhånden er låst inde af nye byggerier, som Sydhavnen efterhånden er plastret til med, så lykkedes det også denne gang at få det organiseret således, at der var dannet en bådplads til de mange ottere, lige ved 30 styk, og det indtil videre på en tom byggeplads ved KR.
Men udfordringen i fremtiden bliver helt klart at finde plads til deltagernes både, og det gælder både ved Bryggens Roklub og ved Københavns Roklub.
Siden Copenhagen Harbour Race tog sin spæde start for over 10 år siden, er der sket en kæmpe udvikling af Københavns Sydhavn, hvor beboelsesejendomme mere eller mindre klædelige, er banket op, og flere af dem utroligt tætte. Det er klart en Sydhavn under stærk forandring, hvor det handler om pengestærke firmaer, der flytter ind, og hvor beboerne placeres tæt på hinanden. Lejlighederne er sikkert moderne og lækre, men der levnes efterhånden ikke meget plads til de aktiviteter og små åndehuller, som i bund og grund er Københavns Sydhavns DNA, og det lider ikke mindst roklubberne, Københavns Roklub, Bryggens Roklub samt Amager Ro- og Kajakklub under. Man må dog håbe, at de mange, som flytter til Sydhavnen kan få en interesse i rosporten, og melder sig ind i klubberne der.
Roinfo har taget udgangspunkt i start- og resultatlisten, og er der fejl eller mangler her, kan der rettes henvendelse til arrangørerne.
Velkommen tilbage til Copenhagen Harbour Race.
Og forskellen var til at tage at føle på - altså fra formiddagens løb og til eftermiddagens. Det kunne man konstatere ved at se på antallet af tilskuere på Bryggebroen!
En historie fra fordums tid
For mange år siden, da Københavns Roklub stod for arrangementet: Port of Copenhagen, en meget populær og velbesøgt Langdistanceregatta, blev der på et tidspunkt sat alt ind for at vise tilskuerne, hvad dette gik ud på.
Daværende formand, Villy Jørgensen, der i øvrigt også var arrangør af Københavnsregattaen, som i mange, mange år, var et tilløbsstykke med besøg af udenlandske topmandskaber på Bagsværd Sø, den sidste weekend i juli, fandt på en smart måde at eksponere inriggerregattaen i Sydhavnen på. Han hyrede simpelt hen en af de helt store turistbåde, som hele sommeren sejler passagerer rundt i Københavns Havn, gennem kanalerne og vice versa. Dette år var det ro-interesserede tilskuere, som entrede turistbåden, der lagde til ved Københavns Roklub for derefter at sætte kursen ud mod Slusen, hvor inriggerroerne skulle vende.
Alt kunne dermed følges på nærmeste hold, og det var smart tænkt.
Lige indtil den store turistbåd gik på grund - satte sig fast på bunden - på vej ud til Slusen. Og så sad passagerne ellers der og kunne blot se på, at det ene mandskab efter det andet ro forbi. Men inde på land skete der også noget. Det ene udrykningskøretøj efter det andet kom susende. Flere redningskøretøjer, politibiler, dykkerbåde, ambulancer hastede ud til molen, lige ud for, hvor turistbåden stod på grund med sine passagerer.
Snart gik det op for os ombord, for roinfos udsendte var med, at udrykningen gjaldt ro-tilskuerne i båden. En større evakueringsaktion fandt nu sted, og da alle passagerer var kommet sikkert i land, tog dykkerne over for at sikre, at turistbåden IKKE havde fået en læk under vandoverfladen. Og roningen? Hov, jamen det glemte passagererne jo helt at følge med i, og da vi endelig nåede tilbage til Københavns Roklub, var den sidste båd for længst kommet i mål.
Og dagen efter bragte aviserne artikler om episoden. Se sådan kan rosporten osse blive eksponeret - på en lidt anden måde...
Nuvel, de senere års Copenhagen Harbour Race kan sagtens være et hot emne til eksponering af rosporten, når nu det også er muligt at lave droneoptagelser fra luften, som dog sikkert kræver en særlig tilladelse. Og man behøver såmænd ikke engang at hyre en af de store turistbåde, for man kan følge roerne på det meste af distancen og få fine optagelser af det til aftenens TV-udsendelser.
Men det kræver dog, at nogen orker at tage kontakt til medierne og få dem overbevist om, at der er noget flot i vente.
Glædeligt at opleve udenlandsk deltagelse
Vi er i forvejen ikke særligt forvænte med udenlandske konkurrenter ved danske regattaer, lige bortset fra Haderslev Regattaen, og i Sorø, men denne gang var der konkurrenter fra Sverige, Norge og Tyskland med i Københavns Sydhavn. Herligt!
16 mandskaber er tilmeldt her, og kaster man et blik på listen, så ville syv af de deltagende både hører under mændenes masterskategori.
Så er der seks mix-hold, et "rent" damemandskab, og et mandskab, der tilsyneladende hører under juniorklassen - sådan lidt løst anslået.
Og ser man på løbet efter, Løb 206, som udgør kategorien M8+, hvor det er Universitetsottere, da er alle deltagerne her under kategorien: MIX!
Som sådan bør man måske overveje fremover, at ændre i programmet, så MM8+ får en kategori for sig, og at man danner en kategori, der hedder MIX-8+, hvor Uniroere og øvrige mix-hold sættes sammen, og at masterskvinderne i 8+ sættes ind i den åbne klasse.
Nu stikker roinfo sikkert hånden ned i en hvepserede, men det gør ikke noget, at vores arrangører af danske regattaer, hvad enten det er Danmarksmesterskaber eller Harbour Race justerer på tingene, så man følger med tiden og de forandringer, der er opstået, hvor vi kan konstatere, at Uniroerne ikke, som tidligere, kan danne "rene" mandskaber hos hhv. mænd og kvinder. Eller når vi ser på udviklingen hos mastersroerne, hvor mændene sagtens kan få et løb helt for sig selv med de mange deltagere, vi så denne gang.
Dertil en lille detalje:
I båden er en Busk i hver ende! Således er det Malene Busk, der styrer, og bror: Hans Peter Busk, der sidder et.
Herligt at se Ratzeburger Ruderclub deltage her. Det er Københavns Roklubs venskabsklub, og tyskerne er overlegne i dagens sidste finale.