Af Leif Thygesen
Når Københavns Regattaforening inviterer til Copenhagen Regatta og Nordisk Masters 22. og 23. maj 2021 bliver det en historisk begivenhed. For første gang laves der forsøg med en udendørs e-regatta, hvor deltagere over hele kloden kan deltage virtuelt i regattaen på Danmarks nationale rostadion. Bag det spændende og interessante forsøg står - udover Københavns Regattaforening - Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), Det New Zealandske firma WeatherWatch, vindtunnelfirmaet The Wolfson og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby. Og jo, bare rolig der bliver lige betingelser for alle deltagere - uanset hvor man ror.
For fem år siden fik jeg arbejde hos vindtunnelfirmaet The Wolfson, hvor man i aflukkede vindtunneller afprøver skibsskrog. Gennem flere forskellige forsøge lykkedes det os at lave en matematisk udregning på, hvordan vind og bølger påvirker de forskellige bådtyper singlesculler, dobbeltsculler, toer, firer og otter. Bådene var bemandet med såkaldte dummyer. Ved slæbeforsøg udsatte vi bådene for alle vindretninger og vindstyrker fra 0 til 12 meter/sekundet og forskellige bølgehøjder.
Udgangspunktet for en ideel kaproning var direkte modvind på to meter/sekund og kun lette krusninger på vandet. Ud fra dette nulpunkt lykkedes det så at finde faktorer som sluttiden skal ganges med for at give en retfærdig konkurrence. Groft sagt kan man sige, at hvis der er kraftigere modvind, ganges sluttiden med en faktor under en, mens faktoren bliver større end en ved medvind. Vi arbejder med faktorer med fem decimaler, så vores resultater er meget nøjagtige. Jeg brugte cirka tre år på at få alle forsøgene i hus, men nu har vi så til gengæld en fungerende formel, som kan bruges direkte ved regattaer”.
Næste problem var at få nøjagtige meteorologiske målinger under kaproningen. Gennem mit arbejde har jeg gode kontakter i både New Zealand og Danmark, og i øvrigt er jeg godt gift en dansk meteorolog. Problemet med nøjagtige vejrdata blev løst af DMI og det New Zealandske firma WeatherWatch. I dag kan man ved brug af en mobiltelefon med 5G teknologi og en speciel app via satellitter give en nøjagtig beskrivelse af de vejrmæssige betingelser med en geografisk nøjagtighed ned til en meter for et givet tidsrum. DTU i Lyngby, der har en af verdens kraftigste computere, har kombineret slæbeforsøgene med vejrdata modtaget fra special-appen på en mobiltelefon i en robåd. Man kan nu finde den nøjagtige faktor, som tiden skal ganges med for at give betingelsen to meter/sekund direkte modvind, og ydermere kan man korrigere tiden løbende, så man hele tiden kan sammenligne, hvor bådene ligger i forhold til hinanden på en skærm, som er koblet til systemet.
Største barriere for systemet er indtil videre, at appen kræver en mobiltelefon med 5G teknologi for at deltage, men kloden rundt er teleselskaberne godt i gang med at udrulle den nye teknologi.
Storskærm under Copenhagen Regatta Københavns Regattaforening har anskaffet en storskærm, hvor man under Copenhagen Regatta kan følge slaget gang på tilskuerpladserne ved Bagsværd Sø. Formand for Københavns Regattaforening, Reiner Modest, siger til roinfo: ”Vi afvikler Copenhagen Regatta som en almindelig kaproning, men samtidig kører vi sideløbende regattaen som en e-kaproning. Det betyder, at holdene der vinder på Bagsværd Sø naturligvis får deres medalje, men samtidig vil vi afvikle det hele som en e-regatta med deltagere fra hele verden, hvor man på nettet kan følge kaproningen. Vinterens ergometerstævner - roet som e-kaproninger - har givet os gode erfaringer og worldrowing har meddelt, at de vil følge eksperimentet tæt. Inden Copenhagen Regatta den 22. – 23. maj 2021 vil DTU i Lyngby gerne afprøve systemet så meget som muligt. Roinfo har lovet at |