Af Leif Thygesen
Interessen for langdistancekaproninger i inrigger har vel ikke ligefrem boomet de sidste år. I København har Københavnskredsen stor succes med ”Sved-på-panden-roningerne” (SPP), mens det har knebet mere i provinsen. I Ronet Syd har man haft ”Lillebæltsdysten”, men så vidt roinfo kan se holdes der ingen af disse kaproninger i år. Det var derfor med en vis skepsis, at Nyborg Roklubs initiativ om en ny langdistancekaproning i inrigger blev modtaget. Ville der overhovedet komme nogen tilmeldinger?
Men lad det være slået fast: Denne skepsis blev gjort til skamme, og Nyborg formåede at samle fjorten hold til et brag af en langdistanceregatta, der havde det hele og lidt til.
Interessen for langdistancekaproninger i inrigger har vel ikke ligefrem boomet de sidste år. I København har Københavnskredsen stor succes med ”Sved-på-panden-roningerne” (SPP), mens det har knebet mere i provinsen. I Ronet Syd har man haft ”Lillebæltsdysten”, men så vidt roinfo kan se holdes der ingen af disse kaproninger i år. Det var derfor med en vis skepsis, at Nyborg Roklubs initiativ om en ny langdistancekaproning i inrigger blev modtaget. Ville der overhovedet komme nogen tilmeldinger?
Men lad det være slået fast: Denne skepsis blev gjort til skamme, og Nyborg formåede at samle fjorten hold til et brag af en langdistanceregatta, der havde det hele og lidt til.
Alt fungerede i Nyborg, men det får ikke de flittige nyborgensere til at slappe af. Regattaleder Brian R. Sørensen sagde til roinfo efter regattaen: ”Vi kommer igen til næste år, og gør det endnu bedre”. Og det lover for en meget høj standard. Allerede nu fungerer logistikken omkring regattaen, og man følte sig virkelig velkommen i den fynske klub. Der var et fint udbud af sandwich, kage og drikkevarer, hjælpsomheden var stor, og der var en fin stemning blandt de deltagende roere med gensidige godmodige drillerier.
En særdeles veloplagt regattaleder Brian R. Sørensen holdt et godt informativt styrmandsmøde med et herligt tvist af humor hele vejen igennem. Brian foreslog blandt andet roerne, at tage selfies med Storebæltsbroen i baggrunden eller besøge Grillbaren, der også serverer fadøl. Det lykkedes dog ikke Brian at få konkurrenterne til at bruge tid på udenoms aktiviteter undervejs.
Da roinfo efter regattaen forsøgte at få et par ord med hjem fra Brian Sørensen blev vi gentagne gange afbrudt af begejstrede roere, der udtrykte deres taknemlighed og udtalte anerkendende ord om Nyborg Harbou Race. Og det var ingen selvfølge. Roerne kunne med god grund føle sig snydt, men det var ikke Nyborg Roklubs skyld. Hele ugen op til regattaen havde diverse vejrudsigter lovet 1 – 2 m/s, altså nærmest helt faldt vand til de deltagende roere. Men en times tid før bådene skulle på vandet friskede vinden op og gik i sydøst – den værst tænkelige retning for de deltagende både, der det meste af vejen blev udsat for pænt store sidebølger. Det var svære betingelser, med tekniske udfordringer på langt det meste af ruten, og det var bestemt ikke det vejr deltagerne havde forventet.
En særdeles veloplagt regattaleder Brian R. Sørensen holdt et godt informativt styrmandsmøde med et herligt tvist af humor hele vejen igennem. Brian foreslog blandt andet roerne, at tage selfies med Storebæltsbroen i baggrunden eller besøge Grillbaren, der også serverer fadøl. Det lykkedes dog ikke Brian at få konkurrenterne til at bruge tid på udenoms aktiviteter undervejs.
Da roinfo efter regattaen forsøgte at få et par ord med hjem fra Brian Sørensen blev vi gentagne gange afbrudt af begejstrede roere, der udtrykte deres taknemlighed og udtalte anerkendende ord om Nyborg Harbou Race. Og det var ingen selvfølge. Roerne kunne med god grund føle sig snydt, men det var ikke Nyborg Roklubs skyld. Hele ugen op til regattaen havde diverse vejrudsigter lovet 1 – 2 m/s, altså nærmest helt faldt vand til de deltagende roere. Men en times tid før bådene skulle på vandet friskede vinden op og gik i sydøst – den værst tænkelige retning for de deltagende både, der det meste af vejen blev udsat for pænt store sidebølger. Det var svære betingelser, med tekniske udfordringer på langt det meste af ruten, og det var bestemt ikke det vejr deltagerne havde forventet.
Nyborg løb selv med begge guldmedaljer
På det sportslige plan var Nyborg (Irring, Sørensen og Seelk) ubeskedne nok til at løbe med de to førstepladser: Førstepladsen i den 500 meter lange indlagte spurt og den samlede førsteplads. Brian Sørensen mente, at det skyldes hjemmebanefordelen, mens de øvrige deltagere med et glimt i øjet kaldte det "et godt Nyborg-regneark". Nummer to i det samlede resultat blev Middelfart (Bøgh Pedersen, Rützou og Olesen), mens tredjepladsen gik til ”Jomfruen” et kombineret hold fra Køge, Sorø og uden klub (Olsen, Knudsen og Mølvig).
I spurtkampen skiftede Middelfart og Jomfruen plads, så sølvmedaljen gik til Jomfruen, mens der var bronze til Middelfart.
I øvrigt ligner resultatlisten for de to afdelinger hinanden meget. Der er ikke de store udsving i, hvad nummer man bliver i spurten i forhold til det samlede resultat.
På det sportslige plan var Nyborg (Irring, Sørensen og Seelk) ubeskedne nok til at løbe med de to førstepladser: Førstepladsen i den 500 meter lange indlagte spurt og den samlede førsteplads. Brian Sørensen mente, at det skyldes hjemmebanefordelen, mens de øvrige deltagere med et glimt i øjet kaldte det "et godt Nyborg-regneark". Nummer to i det samlede resultat blev Middelfart (Bøgh Pedersen, Rützou og Olesen), mens tredjepladsen gik til ”Jomfruen” et kombineret hold fra Køge, Sorø og uden klub (Olsen, Knudsen og Mølvig).
I spurtkampen skiftede Middelfart og Jomfruen plads, så sølvmedaljen gik til Jomfruen, mens der var bronze til Middelfart.
I øvrigt ligner resultatlisten for de to afdelinger hinanden meget. Der er ikke de store udsving i, hvad nummer man bliver i spurten i forhold til det samlede resultat.

De tre øverst placerede hold i Nyborg Harbour Race. Til venstre Middelfart, der vandt sølv. I midten Nyborg, der roede sig til guld og til højre ”Jomfruen”, der fik bronze. Bemærk i øvrigt det flotte podie, der bestod af nogle kridtstreger på asfalten. Der manglede ikke noget i Nyborg. Foto Leif Thygesen
I det samlede resultat ses tætte og hårde kampe om de enkelte placeringer. Resultatlisten vidner om intense dueller undervejs på Nyborg Fjord. Generelt blev de reelle rotider ikke noget at skrive hjem om, men tiderne skal tages med et gran salt på grund af vejrbetingelserne, og desuden viste flere deltageres GPS, at ruten nok var 600 – 700 meter for lang. Jo, deltagerne fik noget for startpengene.
Man kan kun håbe, at de danske roklubber i fremtiden vil bakke op om regattaen. Her på roinfo har vi flere gange begrædt, at jyderne ikke tager til København og omvendt, når der bliver inviteret til langdistanceregatta. Geografisk kan man vel næppe forestille sig en mere central placering i Danmark end Nyborg, så opfordringen skal lyde både til københavnere og jyder: Kom nu og lad os gøre Nyborg Harbour Race til en tradition med mange deltagere fra hele landet. De fjorten hold, der deltog i år havde en rigtig god oplevelse. Vi ses i Nyborg i 2024.
[email protected]
Man kan kun håbe, at de danske roklubber i fremtiden vil bakke op om regattaen. Her på roinfo har vi flere gange begrædt, at jyderne ikke tager til København og omvendt, når der bliver inviteret til langdistanceregatta. Geografisk kan man vel næppe forestille sig en mere central placering i Danmark end Nyborg, så opfordringen skal lyde både til københavnere og jyder: Kom nu og lad os gøre Nyborg Harbour Race til en tradition med mange deltagere fra hele landet. De fjorten hold, der deltog i år havde en rigtig god oplevelse. Vi ses i Nyborg i 2024.
[email protected]

Til sidst en servicemeddelelse: Christian Mølvigs masterkonkurrenter er trætte af at tabe til Christian Mølvig, og har foreslået ham, at han finder en kæreste, hvilket kan bevirke, at træningsmængden nedsættes og Mølvigs form går lidt af fløjten. Roinfo tilbød Christian Mølvig et profilbillede til Tinder eller anden datingapp. Så værsgo´ Christian Mølvig, her er billedet og pøj, pøj med projektet. Foto Leif Thygesen