Roinfo.dk
  • Forside
  • Diverse nyheder
  • Kaproning
  • Coastal
  • Motionsturneringen
    • Stillingen
    • Information
    • Arkiv
    • Foto
  • LDK
  • Ergo
  • Kalender
    • Roarrangementer 2025
  • Facts
    • Danske Roklubber
    • Både
    • Om os

Trailer påkørt på vej til DM-finale i Sønderborg

27/8/2017

0 Comments

 
Tekst & Foto: Mette Bacher

Fredag morgen modtog jeg et opkald, som er et af dem, man helst ikke ønsker at få.
- Kan du komme med nogle gjorde. Jeg er blevet påkørt, og flere af gjordene er sprængt, lyder det i telefonen fra Søren Uldall, der er den ene fører af de to trailere, som de københavnske roere skal have kørt til afslutningen af årets Langdistancekaproningsturnering i Sønderborg. Denne gang hjælper Søren med at køre DSRs trailer. Jeg er ved at sætte den anden trailer på krogen, og må nu køre til undsætning.
- Er der sket noget med bådene, spørger jeg. Umiddelbart ikke, men de er skubbet frem på traileren, og lige nu og her skal vi bruge flere gjorde i stedet for dem, der er knækket.
- Hvor er du? - På Ring3 ved nedkørslen fra Buddingevej, vi holder på spærrefladerne, lyder det.

Vel fremme, konstaterer jeg, at det er en stor lastbil med to mænd i førerhuset, der er kørt ind i traileren.
- Vi kørte ikke ret stærkt, jeg sad med min vandflaske, tabte den, så den rullede ind under bremsepedalen, så jeg måtte flå i håndbremsen (…), forklarer chaufføren mig. Hans kollega, en ung mand, fortæller: - Jeg så det slet ikke ske. Jeg sad og læste beskeder på min mobiltelefon, og pludselig lød der en høj lyd af smadret glas, og det var da vi ramte bådene, siger passageren.
Picture
Et øjebliks uopmærksomhed fra chaufføren i lastbilen, endte sådan her, da bilen kørte ind i DSRs itrailer med inriggere, der var på vej til Sønderborg. Foto Mette Bacher

Søren Uldall fortæller, at han havde set lastbilen i spejlet bag sig, og da myldretidskøen flere gange stoppede, gjorde den det også, men ikke tredje gang. - Det føltes som en rusken i bilen, da han kørte ind i den, forklarer Søren.
Det kan undre, at chaufføren af lastbilen, når han vidste, at der var myldretidskø med flere stop, er uopmærksom på dette, da faren nu sker. Og ikke sikrede, at den vandflaske, der, ifølge ham, var trillet ind under hans bremsepedal i al fast blev fjernet. Det kunne godt nås, når bilerne holdt i kø over flere omgange.
Hans kollega erkendte, at have været helt væk i at se ned i mobiltelefonen - afhængighedsapparatet - men kunne, hvis han havde set op og været opmærksom på, hvad der skete foran dem, måske have reageret. Ikke mindst overfor selve påkørslen, hvor bådespidsen gik direkte igennem forruden, hvor han sad.
Picture
Picture
Flere af gjordene sprængtes, da lastibilen kørte ind i inriggerne og pressede dem et pænt stykke fremad på traileren. Uldalls bil var tæt på at få en inrigger ind gennem bagruden, men den stoppede til alt held få centimeter der fra. Foto Mette Bacher
Vi udveksler oplysninger på stedet. Chaufføren er meget ked af det, og bekymrer sig om det hele nu er bundet forsvarligt, før vi kan køre videre. Men ved en hurtig gennemgang på stedet viser det sig dog, at en 4+inrigger, som to mandskaber skal benytte i Sønderborg, er så beskadiget, at den ikke kan benyttes.
Picture
Splinter og glasskår fra den smadrede forrude på lastbilen lå og flød på alle både. Foto Mette Bacher
Picture
Umiddelbart kunne det konstateres, at DSRs bedste inrigger: "HU", havde fået skrammer på endestykket, som kunne repareres, som det så ud lige efter uheldet, men det skulle vise sig, at HU havde fået en mere alvorlig skade. Foto Mette Bacher
Picture
Da påkørslen skete lige og direkte ind på bådene, var det minimalt med skader i enderne, og en ting kan konstateres. Inriggere er solide, især når de møder en forrude, som ikke kan klare trykket. Foto Mette Bacher
Jeg kontakter derfor LD-roernes træner: Bøg Mosegaard, der tager en hurtig beslutning.
- Kør tilbage til DSR. Jeg skal forsøge at få fat i nogen, der kan hjælpe med at læsse den af, og så må vi tage en anden båd med, men der kan gå lidt tid, for folk er jo på arbejde, svarer han.
Picture
Sådan så DSRs 4-åres inrigger ud, som to mandskaber skulle benytte i DM-finalerne i Sønderborg, så den måtte retur til klubben. Foto Mette Bacher
Picture
DSR måtte sætte en reservebåd ind i Sønderborg, så roerne kunne gennemføre Langdistancen. Foto Mette Bacher
Da vi lander i Strandvænget 20 minutter efter, sker det samtidig med at en bil parkerer, og ud træder tre velklædte mænd i jakkesæt og slips. Det er den tidl. kendte LD-roer: Christian Larsen, der reagerer prompte, da der bliver bedt om hjælp, og han har taget to kollegaer med fra det store revisionsfirma, hvor de er ansat, med til DSR. Det må siges at være en hurtig undsætningsmanøvre midt i d´herrers arbejde. Lidt efter ankommer Bøg Mosegaard, dertil et par LD-roere mere, og også et medlem af klubbens materieludvalg, Jørgen Elgaard Larsen, dukker op.
Picture
Bådene bliver nøje gennemgået af materieludvalgsmedlem: Jørgen Elgaard Larsen, der forsøger at danne sig et overblik over situationen, og hvilke både, der kan benyttes i Sønderborg. Foto Mette Bacher
Picture
Alvorlige miner, da det konstateres, at klubbens bedste inrigger, HU, har fået en alvorlig skade. Hvad gør vi nu? Det er Bøg Mosegaard, LD-træner, der drøfter situationen med Jørgen Elgaard Larsen. Foto Mette Bacher
Mens fireren bliver læsset af og set nærmere efter i sømmene, opdages en meget alvorlig skade på DSRs allerbedste 2-åres inrigger: HU, som er den, der skal benyttes af flere mandskaber i Sønderborg. Her er langremmen revet op, siden finder man også ud af, at traileren er blevet beskadiget, idet det bagerste stativ har fået et hårdt tryk.
Picture
Der blev gispet højlydt, da det blev konstateret, at HU havde fået en alvorlig skade. Foto Mette Bacher
Picture
Skaden er sket mellem styrmandens plads og plads 2. Foto Mette Bacher
Picture
Der er roet mange medaljer hjem med HU. Her er det Kasper Jørgensen, cox, Nicolai Møller Andersen(2) & Rasmus Solbjerg Stie Christensen, der ror sejren hjem ved årets LD i Nakskov. Foto Mette Bacher
De øvrige både har fået overfladiske skrammer, som kan udbedres rimeligt hurtigt.
Det besluttes at forsøge med en her og nu-reparation med håbet om, at Hu kan benyttes i Sønderborg, men alle forholdsregler tages i brug, da det ikke er sikkert båden kan holde tæt, hvis der er andre skader, som ikke er “fanget ved første gennemsyn”, så det besluttes at tage en reservebåd med på den anden trailer.
10 timer efter 1. afgang, som var 08.15 fredag morgen, lander begge trailere nu ved Verdens Ende, som adressen hedder, hvor Sønderborg Roklub er beliggende. Og hvordan det gik rent sportsligt, vil fremgå af Leif Thygesens store reportage fra de seje LD-roeres årsafslutning - og det er spændende læsning.
Picture
Da bådene er læsset af, kan man rigtigt fornemme, hvor voldsomt et pres, traileren har været udsat for. Foto Mette Bacher
Picture
... Og bådene nåede endelig til Verdens Ende... Foto Mette Bacher
Efterskrift:
DSRs trailer holdt stille i myldretidstrafikken, da den blev ramt bagfra af lastbilen. Dermed er der ingen tvivl om skyldsspørgsmålet. Bådene var afmærket efter forskrifterne.
Det var utroligt heldigt, når nu uheldet var ude, at der ikke skete personskade. Det kunne have gået grueligt galt for de to chauffører, hvis farten havde været højere. Fireren, der blev skubbet frem ved påkørslen, var få centimeter fra at ramme Uldals bils bagrude.
Bådene kunne have været langt mere skadet, hvis de var blevet ramt fra siden, men omvendt kan man også konstatere, at ved selv en lav fart, kan det give voldsomme skader på materiellet.

Ved at transporten tog sin begyndelsen dagen før bådene skulle benyttes, blev der tid til at kunne få rettet op på tingene og finde frem til en nødløsning, så alle roere alligevel kom på vandet i Sønderborg - dermed var det også heldigt, at uheldet skete så tæt på DSR, at der kunne findes alternative løsninger for de mange deltagere, som skulle benytte bådene hele lørdagen.
0 Comments



Leave a Reply.

    Picture

    Langdistancekap

    Optaktsartikler og reportager fra Langdistanceturneringen, maratonregattaerne mv. 

    Picture
    Langdistancekaproernes gruppe på Facebook. Klik på logo

    Arkiv

    Oktober 2019
    September 2019
    August 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Februar 2019
    Januar 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    August 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    September 2016
    August 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    December 2015
    September 2015
    August 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Maj 2015
    Marts 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Maj 2014
    April 2014
    Februar 2014
    Januar 2014

    Kategorier

    Alle

    RSS-feed

Mette Bacher
T: 61 73 43 08
E: [email protected]
Leif Thygesen
T: 21 48 27 60
E: [email protected]
Copyright© Roinfo.dk