Af Leif Thygesen
Man kan ikke sige, at Københavns Roklub fik en lang karriere som arrangør af langdistancekaproninger – første gang der blev inviteret til Port of Copenhagen (den nye version af regattaen) var 13. august 2011, så alt i alt blev det kun til fem langdistancekaproninger i Københavns Havn, før arrangementet blev stoppet. Men det har været fire succesfyldte kaproninger, og alt tyder også på en god regatta denne gang.
Organisatorisk blev det en perle af en langdistancekaproning. Regattaleder Kenny Andersens tjekliste inden kaproningen har været på længde med et romaraton, men den flittige og dygtige roleder var nået hele vejen igennem tjeklisten, og alting fungerede til karakteren 12.
De sædvanlige ting som en regattaarrangør skal tage sig af – ruter, startlister, sekretariat, medaljer, pokaler mv. var der styr på i mindste detalje, og herudover krydrede Københavns Roklub så sin regatta med et flot stort lokale til styrmandmøderne – hvor der også var tænkt på delvist at mørklægge, så projektorens søkort var klare og tydelige. Gennemgangene af ruterne var præcise og detaljerede.
KRs kantine havde et godt og sundt udvalg til de sultne roere, der var hjælp til at få båden på land og få den læsset på traileren og i det hele taget bød Port of Copenhagen på rigtig god gedigen regattaservice og regattastemning. Det var en premium regatta. En lille detalje sætter de organisatoriske overvejelser i relief: Rent geografisk var der en lille kilometer mellem Københavns Roklub og start/målstedet. Logistikken med at få dommerne frem og tilbage mellem klub og start/målsted blev klaret ved at stille cykler til rådighed for dommerne. Sådan! Signaturen fandt intet, som man kunne sætte en finger på, men Københavns Roklub hviler ikke laurbærrene, og allerede nu har man gjort sig sine overvejelser for at blive endnu bedre. I en mail skriver Kenny Andersen: Ja vi var også godt tilfredse i hele hjælpergruppen, en præmiereregatta alt taget i betragtning. Men vi kunne godt finde noget at forbedre trods alt.
10 km åben mix 1. division. Regattaens bedst besøgte klasse
Med elleve tilmeldinger er 10 kilometer åben mix 1. division regattaen bedst besøgte klasse. I klassementet er der lagt op til et forrygende opgør mellem Nyborg ”Danehof” (Irring, Sørensen og Seelk), Viking (Zangenberg, Hansen og Bruun) og Humlebæk (Tramm, Tramm og Probst). Kun et point skiller de tre førende hold og med mange nye spændende hold, der kan blande sig i de øverste placeringer og tage point fra topholdene, er intet endnu afgjort.
Humlebæk (Tramm, Tramm og Probst) ligger lige nu nummer tre. Efter forårssæsonen havde Christin Probst, Humlebæk, følgende kommentar til roinfo: ”Man læser i ”den førende presse” indenfor Langdistancekaproning, at det var en overraskelse, at Humlebæk vandt 10 kilometer i Præstø – og at turneringsfavoritter skal findes blandt Nyborg og Viking. Vores regnestykke er mere simpelt: Vi slog Nyborg og Viking i Præstø. Med samme besætning i København og Nakskov er vi vel favoritter til sejr begge gange – og dermed vinder Humlebæk turneringen. Så nu overvejer vi blot, hvilket hold vi skal stille med i København og Nakskov. ” Overvejelserne om holdsammensætningen er slut, og Humlebæk stiller i samme opstilling, som der vandt guld i Præstø. ”Never change a winning team”, som Al Ramsey, maneger for Englands fodboldlandshold, der vandt VM i 1966, sagde. Humlebæk går efter guldet, siger Christian Probst til roinfo.
Yderligere lokal deltagelse kan klassen også byde på, idet både Amager Ro- og Kajakklub (ARK) og Roklubben SAS stiller til start. ARKs besætning er Alexander Stevns, Asbjørn Adersen og Christian Kjeldskov. Når ARK stiller til start skal man altid tage holdet alvorligt, så hold øje med ARK, her lurer måske en overraskelse.
Roklubben SAS er til start med Erik Nielsen, Kristian Bøckhaus og Lena Truelsen - erfarne langdistancekaproere, der altid kæmper flot.
Roforeningen KVIK har tilmeldt Jesper Hansen, Jochen Förster og Rasmus Wissing. Jesper Hansen bruger 10-kilometerløbet til at varme op til mændenes 25-kilometerløb om eftermiddagen.
Oversøisk deltagelse - udover Nyborg - er der fra Jylland i form af Vejle (Lønsmann, Foldager og Bech Jensen) og fra Bornholm, nærmere bestemt Rønne, der stiller med de tre veteraner indenfor langdistancekaproning, Olsen, Thorsen og Vest Hansen.
Endelig stiller DSR med en firer bestående af Abdou, Lindegaard, Jacobsen, Nielsen og Grand Ast. Tore Jacobsen er ny mand i dette års langdistanceturnering, mens de øvrige fire roere på DSRs hold har indgået i to forskellige DSR-konstellationer, som har været til start i Kolding og Præstø.
Gengangere i denne klasse er guldvinderne fra regattaen i Præstø, Viking (Dyhr, Sølund Ehlers og Zangenberg). Viking får konkurrence af to KVIK-hold og to DSR-hold. KVIK er til start med en toer og en firer. I KVIKs toer sidder Lassen, Rem og Bojesen. Lassen hedder Dorte til fornavn og er også en del af KVIKs succesfyldte kvindehold. I KVIKs firer sidder Møller Nielsen, Schlederer, Westerdahl, Askov Grau og Van der Keur.
Mandskabssammensætningen i DSRs to firere er endnu ikke på plads, men foreløbig sidder Nicolai Møller Andersen (der også ror i mændenes klasse) i den ene DSR-båd sammen med fire endnu ukendte roere. I den anden firer er der sat tre navne på - nemlig Pedersen, Blom-Hanssen og Bjerregaard.
I kvindeklassen vil der for første gang i år blive uddelt et komplet medaljesæt. Indtil videre er der kun uddelt guldmedaljer til KVIK (Lindebjerg, Aabye og Jakobsen) og sølvmedaljer til DSR ”Tøser på tur” (Jørgensen, Rue Moos og Koefoed Harborg).
Ved Port of Copenhagen har endnu to hold meldt sig under fanerne. KVIK ”Blondies” (Karlsen, Agerskov Schmidt og Martlev Jensen) deltog sidst i Langdistanceturneringen ved DM-finalen i 2018 med DSR som arrangør. Her blev det til en 14. plads i 10 kilometer åben motionsmix 2. division. Denne gang er ”Blondies” til start i kvindeklassen.
Et meget spændende DSR-hold er også at finde på tilmeldingslisten – ”Bølgemaskinen” (Robbins, Tardrup og Lützen Søltoft). Holdet vandt danmarksmesterskabet i 2017, og er en reel udfordrer til KVIKs guldvante piger. Et spændende opgør i kvindeklassen har ikke været dagligdag i år, men med Danmarksmesterholdet fra 2017 til start er der lagt op til et spændende løb. Hvilket hold er bedst – Danmarksmestrene fra 2017 eller danmarksmestrene fra 2018?
I mændenes klasse er der endnu en gang lagt op til flere intense dueller om de enkelte placeringer. Helt i toppen forventes det at blive en kamp mellem Kalundborg (Hansen, Mattesen og Christensen Bang) og DSR ”De Seje Regnedrenge” (Fabricius Clausen, Glerup og Møller Andersen). Kalundborg må påtage sig favoritværdigheden, men det er før set, at en sommerferie kan vende op og ned på vante styrkeforhold, og med det in mente kan nogle af de øvrige hold godt blande sig i denne duel.
Humlebæk (Jensen, Probst og Tramm), KVIK (Bjærre, Schack Pedersen og Ilsøe Mahneke), Viking (Zangenberg, Dyhr og Hansen) og KVIK (Krusell, Hansen og Sørensen) har alle på en god dag potentiale til en podieplads. Holdene kan sagtens slå hinanden på kryds og tværs, og dagformen vil være afgørende for, hvem der skal være med i medaljeræset.
DSR ”Den Trojanske Søhingst” (Darre, Stenby og Berg) har hele sæsonen udvist stigende form, og måske bliver det i Københavns Havn, at DSR-holdet for alvor slår til.
Endelig er der den ukendte faktor i denne klasse: ARKs hold, Thomas Hansen, Sloth Lorenzen og Jesper Mikkelsen, vil de kunne true nogle af de etablerede mandskaber? Jo, i mændenes klasse gives der ikke ved dørene, og hvis ikke præstationen er fra øverste hylde, står de øvrige mandskaber klar til at sende én ned af resultatlisten.
Fire hold starter i coastalløbet for dobbeltfirer med styrmand (C4x+) åben mix. DSR har tre hold til start. DSR1: Engberg, Rasmussen, Ekman og to endnu ukendte roere. DSR 2 (Tardrup, Hansen, Roum, Jacobsen og Sigurðardóttir.) Besætningen på DSRs tredje hold er Skov Hansen, Christensen, Robbins Søltoft og Schou, og endelig roes KVIKs båd af Aabye, Lassen, Jakobsen, Lindebjerg og Andersen.
Flere af de flittige piger skal også ro med i kvindeklassen om formiddagen. Der vil sandsynligvis blive tale om ”matchrace”, hvor coastalbådene startes to og to, hvilket er det maksimale, der er plads til i Københavns Havn, skriver regattaleder Kenny Andersen på et opslag på Facebook.
Også coastalløbet imødeses med spænding. Med afvikling af et løb for coastalfirer er ringen sluttet. Da Port of Copenhagen startede i 2011, blev det første coastalløb i Danmark roet, og Port of Copenhagen siger også farvel med et coastalløb på programmet.
Vi er flere, der kommer til at savne Port of Copenhagen, men vi kan dog trøste os med, at Copenhagen Harbour Race består. Selvom det nok ikke tilkommer roinfo, vil Signaturen allerede nu gerne personligt sige tak til Københavns Roklub med Kenny Andersen i spidsen for et team af dedikerede mennesker, der gjorde alt for at deltagerne havde det godt, når man deltog i Port of Copenhagen. For en bondekarl fra Lolland var og er det en stor oplevelse at ro i Københavns Havn.
[email protected]
Startlisten til Port of Copenhagen her