Af Leif Thygesen
Når Port of Copenhagen afvikles lørdag den 10. august 2019 bliver det sidste gang, der roes en langdistancekaproning med Københavns Roklub som arrangør. I en mail skriver Regattaleder Kenny Andersen, Københavns Roklub:
”Port of Copenhagen må formentlig lukke ned efter i år: Havnefogeden var ikke meget for at give tilladelse til afvikling af Port of Copenhagen i år, og det er kun fordi jeg har lavet 10-kilometerbanen så langt væk fra anden trafik og badegæster som muligt, at jeg fik tilladelsen.
Jeg må faktisk give havnefogeden ret i, at det er nået dertil, hvor det er for risikabelt at afholde et Danmarksmesterskab midt i Københavns Havn, med så mange andre fartøjer, hvor mange af dem er med ikke-uddannede styrmænd ved roret og med fokus helt andre steder end deres kurs.
Derfor vil jeg på det kommende Langdistancekaproningsevalueringsmøde indstille, at Port of Copenhagen lukkes ned, og jeg vil prøve at lokke KVIK til at overtage Københavns Roklubs plads som arrangør og gerne hjælpe dem i gang med det, hvis de ønsker dette.”
Nedlukningen af Port of Copenhagen kommer ikke til at påvirke Copenhagen Harbour Race eller Københavnskredsens ”Sved-på-panden-roninger”. Harbour Race afvikles i efteråret, hvor der ikke er så voldsom trafik i havnen, og ”Sved-på-panden” foregår på hverdagsaftener og indebærer ikke, at roerne skal ud og ind af havnen.
Coastalløb i mixfirer ved den sidste Port of Copenhagen
Samtidigt med meddelelsen om nedlukning af Port of Copenhagen oplyser Kenny Andersen, at der vil blive udskrevet et seks kilometer-coastalløb for firer ved den sidste Port of Copenhagen. Kenny skriver:
” Julie Schou fra DSR har lokket mig til at oprette et seks kilometer mix coastalløb, som afvikles sammen med 10-kilometerinriggerløbene, men dog i sin egen klasse. Dette kan lade sig gøre, da der er tre vendinger på inriggerbanen, så vi springer bare en vending over i coastal-klassen, og så er vi nede på cirka seks kilometer.
Deltagergebyr er sat ned til 300 kroner, dels på grund af den kortere distance og dels på grund af den korte varsel.
Der vil være enkeltstart, ligesom i inriggerløbene, for at gøre det nemmere for både dommere og regattasystem.”
[email protected]