I den første artikel mødte vi Karlebo Roklubs maratonkoordinator Anders Kabel. Læs artiklen her
I den anden artikel mødte vi Mona Larsen, Gråsten/Sønderborg, der vandt medalje i alle de maratroner hun stillede op i. Læs artiklen her
I den tredje og sidste artikel skal vi møde en roer, der roede Karlebo Marathon fjorten gange, men som aldrig nåede at vinde en medalje i den sagnomspundne regatta.
Inden vi kommer til selvé artiklen en tilståelse. Nedenstående artikel er genbrug. Artiklen er første gang offentliggjort på roning.dk i 2010, men Signaturen er ubeskeden nok til at mene, at artiklen, tåler en gentagelse. Genbrug er jo oppe i tiden så med en vintage-artikel tager vi endeligt afsked med Karlebo Marathon. Regattaen Karlebo Marathon er død, men legenden lever. Æret være Karlebo Marathons minde.
Af Leif Thygesen, Nakskov Roklub, deltager på hold 14 Aarhus/Nakskov
Velkommen til det 28. Karlebo Marathon står der på den første side, der kastes op på skærmen til styrmandsmødet inden Karlebo Marathon den 3. – 4. september 2010.
Det 28. Karlebo Marathon - det er min 14. tur, og dermed har Signaturen så deltaget i dette legendemættede arrangement halvdelen af gangene. Spørg hvilken som helst, der har deltaget i et eller flere Karlebo Marathons, og du vil blive mødt med historier og oplevelser fra den lange rotur, der som regel roes om natten. Jo, Karlebo Marathon er legendernes holdeplads. Og det er ikke uden grund. Der sker som regel altid et eller andet, som man kan huske turen for.
Især det første maraton står som noget helt specielt. Den 29. august 1997 roede Signaturen sit første maraton på et ”tromlet” Øresund. I Parken gav Prince koncert, og ude fra vandet kunne vi se lysshowet over Parken. Det blev i øvrigt en historisk weekend, ikke fordi Signaturen roede maraton, men fordi det var den weekend, hvor prinsesse Diana blev dræbt. Mens der blev festet i Karlebo Roklubs bådehal efter det 14. Karlebo Marathon, skete den tragiske ulykke i Paris. Hver gang Prinsessens hårde skæbne nævnes, tænker Signaturen altid på sit første maraton. Men så var der jo også i 1998, hvor Signaturen roede sammen sin dengang 15. årige søn og var 9.55 timer om turen - det var hårdt, eller den gang... og så videre, og så videre.
I øvrigt har Karlebo Marathon den fordel i forhold til Jysk Maraton, at der ydes lidt rabat på distancen. Turen er ikke helt 78 kilometer. Det er den så til gengæld, når der roes i Jylland, her er der ingen nåde. Jyderne er ikke til at forhandle med i den retning. Men turens længde er da vokset i årenes løb. Tidligere roede man kun en gang rundt om Slotsholmen og holdt pause i B&W Roklub på Langelinie.
I år roede jeg turen sammen med Niels Iversen og Steen Wegner fra Århus. Og vi ville - som alle andre - på grund af vejrudsigten, gerne tidligt af sted. Derfor startede turen med at stå i kø en time for at få den første starttid kl. 21.00. Herefter startes bådene med tre minutters mellemrum. Selvom Signaturen har roet Karlebo Marathon mange gange, har jeg aldrig før fået lov til at starte.
I mørke kan man ikke se på et ur, hvornår det er skiftetid. Tiden passes i stedet af et minutur, som hver sjette minut med høje bip fortæller os, at nu er det tid til at skifte. De røde og grønne bagbords og styrbords lys ved indsejlingerne til havnene langs Øresund, viser vej.
Gult blinklys fortæller os, at det er tid til at vise startnummer ved en kontrolpost på ydermolen i Vedbæk Havn. Det er en kølig aften, men vinden er med os og med stabilt arbejde når vi Københavns Havn.
Kronløbet passeres
Krydset over Kronløbet er altid en oplevelse. Ind gennem Lynetteløbet og så er det til venstre, men ikke for tidligt. Estakaden, den lange række af pæle med stålwirer imellem, der afspærrer Holmen, har før fanget robåde, som en ruse fanger fisk. Hvis du først er kommet på den forkerte side af pælene, skal du hele vejen tilbage for at slippe fri. Så det er med at holde god afstand. Og så er det en drilsk forhindring, bedst som man tror, at nu er det forbi, dukker der en ny række pæle op foran Operaen.
Turen gennem den smalle Christianshavnskanal forløber fint, hvor alle tre hjælper til med at få båden sikkert gennem ”nåleøjet”.
Ude i havnebassinet på vej til vendepunktet i Roklubben SAS, møder vi en mørklagt motorbåd, hvis dønninger generer os, men efter 3 timer og 36 minutter er vi fremme og kan få noteret en tid.
Ingen både har endnu overhalet os, og vi har som første båd det privilegium, at der ikke er kø ved broerne eller i baderummet, da vi skal gøre brug af tingene. Så er det tid til et varmt bad, lidt at spise og så ellers få lavet lidt strækøvelser.
Anden "halvleg"
Efter godt 50 minutter er det så af sted igen. Det er altid en smule svært at komme i gang efter pausen, men inden længe er vi ude af Københavns Havn, en bue ind i Svanemøllebugten, og så er det med at ramme Skovshoved. Når man er nået til Skovshoved på hjemvejen, kommer havnene på rad og række. Tårbæk, Vedbæk og Rungsted - og for hver havn er du kommet et væsentligt stykke nærmere målet. Det er en stjerneklar nat, og der er megen flytrafik, og ind imellem trækker stjerneskuddene deres lysende spor hen over himlen. Smukt er det. Men som tiden går, begynder kroppen at reagere på den lange tur. Det er især i skiftene, man mærker, at man lever. Nogen årsunge er man jo heller ikke længere, og når man har roet over 50 kilometer, er skiftene ikke længere så elegante. Benene føles som hakket kød (på tilbud) - og især turen fra etter til styrmand kræver koncentration, når båden samtidigt vipper. Er der ikke noget med, at jo ældre man bliver, jo sværere bliver det at holde balancen? Steen holder godt fast i mig, når jeg er på vej tilbage i båden, så jeg ikke falder overbord – Tak Steen!
Om vi gør det igen til næste år? Niels Iversen og Signaturen har efterhånden været med så mange gange, at vi er begyndt at tale om, at nu må det snart være slut. Men lad os nu se – det har vi sagt før.
[email protected]