Arrangørerne af Port of Copenhagen havde skrevet Coastalløb ind i programmet, og det var et smart mix, at det eneste herrehold, der var meldt til, fra DSR, fik lov at ro med i formiddagens inriggerfinaler. Lidt trist, at coastalfolket, der i årevis har slået på tromme for denne nyere aktivitet i dansk roning, ikke er mere med i de store bådtyper, især hos herrerne.
Til gengæld så det straks bedre ud på spindesiden, hvor fem mandskaber var meldt til, her i blandt et “nyere” med garvede roere fra Hellerup Roklub og Hellerup Dameroklub. Det er dejligt, at de to klubber kan blive enige om at hjælpe hinanden, ikke mindst, når dameroklubben for få år siden fik en coastal-4X+ indlemmet i bådparken. I øvrigt har lige præcis denne båd været et diskussionsemne i klubben, da det i starten var et spændende tiltag, og så var der alligevel næsten ingen, der benyttede den, hvorfor man overvejede at lade den komme videre til et andet sted, til i dag, hvor det var en stor og dejlig overraskelse at se, at HR & HDR kan samarbejde om at stille et kvindeligt mandskab i coastal-4X+. Stor ros for det!
Mens mændene måtte ro for sig selv og imod inriggerbådene om formiddagen, var der lagt op til en flot finale i Sydhavnen denne lørdag eftermiddag, der heldigvis var som blæst, når vi taler generende trafik. Vandscooterfolket HAR tilsyneladende forstået budskabet, om end det er på den mest tragiske måde, man kan tænke sig, men dem så man heldigvis ikke skyggen af, og det blev blot til enkelte turbåde, og en kæmpe én slagsen, en Miamivice-lookalike, der trods lyden af de store V8-maskiner, der rungede godt i havnen, holdt en meget lav fart, da den krydsede de mange inriggeres rute, når de var på vej fra vendepunktet ved Slusen og ned mod målstregen ud for Fields.
Det var et flot syn, da starten gik, men det var tydeligt for enhver, at DSR og KVIK viser klasse i og med, at de i forvejen møder til start ved kaproningerne, hvor coastalbåde kan være med, og at de også lægger meget træning i det. Alligevel - de øvrige mandskaber kæmpede hårdt fra første tag for at blande sig, og bådene lå nærmest som perler på en snor ved første vendepunkt v. Slusen.
Hellerup-kvinderne havde Danmarks mest erfarne styrmand med
Først i firer med, og da dobbeltfireren blev indført, som ny bådtype, passede Jytte styrelinerne her.
Man må ikke spørge om en dames alder, er der nogen, der siger, men ifølge tilmeldingslisten ved POC, står der 1937 ud for Jytte Westi, og det vil sige, at hun denne lørdag i Sydhavnen er en af de ældste deltagere.
Roinfo møder Jytte og hendes mandskab, inden de skal på vandet, og spørger til hvornår hun begyndte, som kaproningsstyrmand. - Det gjorde jeg i 1965, hvor vi skulle til EM i Duisburg, kommer det prompte fra Jytte, som ikke har forandret sig synderligt af udseende, men ser lige så frisk og smilende ud, som altid, med lige den lille detalje, at hårfarven har ændret sig i takt med alderen, og det er rigtigt klædeligt.
På billedet fra Sportsårbogen 1965, nedenfor, ses selvsamme styrmand, som HDR & HR havde med i Sydhavnen i lørdags, Jytte Westi. Fireren er en kombination m. Damernes Roklub & Roklubben Gefion. Det er Janne Hallengreen, DFfRs tidl. formand, der sidder på strokesædet. Bag hende: Hanne Petersen, nu DSR, og på plads 1, Hanne Nielsen, der i dag er gift med KRs tidl. formand: Gunner Nielsen...
Det kunne man også høre, når Jytte gav kommandoerne undervejs i løbet lørdag eftermiddag, hvor også vendingen ved bøjen nær Slusen, blev klaret smidigt og elegant. Lige før målstregen ud for Allerhuset i Sydhavnen, lød det: - Brug benene, og det råbt så højt, at det rungede i havnen, lige inden HDR/HR susede i mål.
Fra alle sider er rosen strømmet ind til Københavns Roklub for et utroligt flot og velsmurt arrangement, men der må nok godt være plads til et lille hjertesuk... Med det voldsomme tiltag, som den flere år lange byfornyelsesproces, er Københavns Roklub ikke overrasket også presset med hensyn til parkeringsforholdene. Det så meget, at der egentlig ikke levnes plads til de trailere, der ankommer med deltagernes både. Et ønske skal lyde, om en eller anden fra KR mon ved fremtidige regattaer kan lægge hovedet i blød og måske få sørget for, at der bliver spærret af, så de gæster, der ankommer udefra med trailerne kan få plads nær roklubben? Måske er manøvren umulig, men hermed tillader Deres udsendte at komme med et forslag, og det er, at KR forsøger at kontakte Københavns Kommune, så der kan gives parkeringstilladelser til at trailerne kan få plads nær bådepladsen. Denne gang var det noget uoverskueligt at lande med to trailere aftenen før regattaen, og det var et rent held, at en mand med en campingvogn lige præcis, da trailer to landede, forlod en snæver plads, så traileren kunne manøvreres ind, mens det forlyder, at to andre deltagende klubber fik parkeringsbøder for at parkere deres trailere på den sidste rest plads, der var levnet lørdag ved regattaen. I 2016 gik det ud over DSR og Hellerup Roklub, der en hverdagsaften deltog i en aftenregatta, Københavnskredsens Sved-På Panden, med udgangspunkt fra KR, og man kan tænke lidt over, at nogen går i så små sko, når trailere med både på, der benyttes til vores idræt, nu også skal modtage parkeringsafgifter, fordi området bliver bygget mere og mere til.
Med håbet om, at de dygtige arrangører fra Københavns Roklub forsøger (...) at se på problemet, også til næste regatta, hvor flere trailere med ottere på skal have megen plads i forbindelse med Harbour Race i Sydhavnen.