Coastalfirere har hidtil kunnet stille op ved langdistancekaproningerne i 10-kilometer åben mix 1. division på lige fod med og med samme handicap som en fireåres inrigger. Det har indtil nu ikke skabt problemer.
DSR har imidlertid anskaffet en ny coastalfirer af typen ”Xserie”, som er anderledes i forhold til den i Danmark mest udbredte type ”Yole35”.
DSRs båd er betalt af Tuborgfondet, og er døbt ”Den Gyldne Dame”. Og man må sige, at båden har levet op til sit navn. Ved ”SPP-roningerne” i København har ”Den Gyldne Dame” roet på meget hurtige tider, og det har afstedkommet stor diskussion på Facebook, om det er retfærdigt, at ”Den Gyldne Dame” og en fireåres inrigger tildeles samme handicap.
DSR har tilmeldt deres coastalfirer til langdistancekaproningen i Præstø, og her ville den ifølge gældende regler altså blive tildelt handicap som en fireåres inrigger. Det har fået Hellerup Roklub til at meddele, at de boykotter Præstø Roregatta, såfremt coastalfireren får starttilladelse.
Langdistancekaproningsudvalget (LDKU) har lynbehandlet sagen, og LDKU´s formand Christian Probst har udsendt nedenstående pressemeddelelse:
Efter ”Sved på panden” kaproning i Københavnsområdet er LDKU blevet gjort opmærksom på, at der er kommet en ny type coastal 4’er, der muligvis er hurtigere end det handicap båden tildeles i Langdistancekaproninger (det samme som en 4-åres inrigger; 1,13).
Vi har ingen mulighed for at afklare hvad der er et rimeligt handicap i indeværende sæson, og har derfor besluttet nedenstående kompromis som vi håber alle kan se det fornuftige i.
Da vi gerne vil tilbyde coastal både til Langdistancekaproninger, men samtidig vil tilgodese inrigger bådene, som kaproningerne jo er bygget op om, har vi i LDKU besluttet at der ved årets sidste 3 Langdistancekaproninger uddeles guld, sølv og bronze til de tre bedste inriggere, og tilsvarende point 10, 9, 8 osv.
Samtidig vil der blive uddelt medaljer til deltagende coastal både, ud fra den placering de får på resultatlisten, det vil sige sammen med inriggerne.
Vi vil inden næste sæson komme med et regelsæt for coastal både ved Langdistancekaproninger fremover.
Martin Schjerning, DSR har nedenstående kommentar
Vi er jo i gang med at træne os op til VM i Lima, i den forbindelse har vi nok trænet lidt mere og hårdere end gennemsnittet for motionistroere. Som en del af den træning stiller vi op i de løb vi kan, da de er god motivation.
Desværre er der endnu ikke mange løb i coastal i Danmark, faktisk er der ud over SPP og LDK kun coastal DM. Til LDK kan vi i år desværre kun deltage i 4'ere, da man sent i foråret besluttede at alle der ville ro rene coastal både udenfor 10 km distancen skulle være langdistance styrmænd.
På den baggrund er vi naturligvis interesseret i fortsat at kunne deltage i de løb der er åbne for os, også selvom de traditionelt er blevet roet i inrigger, både for vores egen skyld, men også fordi vi mener at det kan udvikle den roning der foregår på havet i Danmark. Jeg synes i hvert fald det er ærgeligt at man skal ud på søerne hvis man gerne vil ro konkurrence med 2 årer. Jeg mener samtidig at det kan være med til at udvikle de konkurrencer vi har i Danmark og give noget mere tyngde da jeg mener det tiltrækker nye demografier og andre typer roere end inriggerne traditionelt har gjort.
For at kunne gøre dette på retfærdig vis kræver det selvfølgelig at der er nogen løb hvor vi kan deltage på lige vilkår. Ideelt set havde vi jo lige så fine konkurrencer som LDK og SPP med rene coastal klasser som en del af konkurrencen. Men ind til der kommer tradition for det, og det tager jo nok noget tid, synes jeg at det giver god mening at lade coastal 4'ere deltage. Det virker nu til at vi kan ro hurtigere i en coastal båd end i en inrigger, på den baggrund ville det jo være super at få justeret handicappet så vi har fair ræs for alle.
Men jeg er lidt overrasket over at man handler så forholdsvis kraftigt baseret på så få data, reelt baserer Hellerup deres indignation på at vi har haft 1-2 rigtig gode løb hvor vandet har været nær ved optimalt for vores ene coastal båd. Samt en relativt stærk besætning der har trænet meget intenst på at mestre coastal bådene.
Vores håb er naturligvis at vi får lavet et fair handicap system, således at alle kan ro deres bedste, og fortsat have en chance for at blive præmieret for det. Dette laves efter min mening bedst baseret på data og gerne lidt flere end hvad man får ud af at kigge på 1 besætning i 1-2 løb.
Både Yole og X-serien lever op til FISA's regler om minimums størrelse og vægt på 150 kg (reglerne kan ses her http://wrcch2015.com/Descargas/FISArulebookENupdateapril2014complethyperlink_English.pdf) og begge både er tæt på at være lige hurtige. De har hver deres spidskompetencer hvor Yole båden er langt lettere at styre/ ro og kan skære sidevandsbølger langt skarpere/ hurtigere end X-serien kan. X-serien fordeler arbejdet en anelse bedre mellem alle roere og er, med optimal styring og erfarne roere, en anelse hurtigere når den er kommet op i fart (men flyt roret 5 mm og du mister 1 km/t).
Det bliver ikke bemærket af Hellerup at vi ganske vidst kom nr. 1 i sidste løb, men vi blev også nr. 5 og nr. 11:
http://sppkbh.dk/resultat-fra-4-runde-af-spp-2015-torsdag-den-18-juni-i-hellerup/
Jeg synes det sender et uheldigt signal at man kommer med så kraftige udmeldinger som dem Hellerup kommer med ifm. det sidste løb, jeg synes det havde været mere passende at diskutere et passende handicap ud fra de data vi har og så få dem indført.
Det er i min optik uheldigt hvis vi begynder at tilpasse handicapregler alt efter hvilke roere der råber højest, og håber at når man laver nye handicap ift. coastalbådene at det vil ske på basis af valide sammenlignelige data.
Gør vi det er jeg sikker på det vil være til gavn for rosporten som helhed, og kan være med til en fortsat udvikling af konkurrenceroning til havs i Danmark. Fortsætter man med at opstille barrierer og lukke ned for nye aktiviteter sker der desværre nok ikke meget nyt.
[email protected]