Læs Thomas Eberts interessante overvejelser om coastalbådes design
AVEs både
AVEs både støbes enkeltvis hvor sandwich konstruktionen håndoplægges og pres-rulles inden skroget hærder under vakuum. Dette sikre en retningsorienteret fiber der ligger optimalt i forhold til de kræfter der skal optages. Hos AVE anvender vi kun epoxy som bindemiddel i produktionen. Andre producenter anvender ofte polyester. Polyester er billigere og fungere fint nok som bindemiddel, men Epoxy er bedre og forøger styrken med 25-30% hvilket alt andet lige giver en stærkere båd der holder længere. Hærdning foregår i en stor ovn under en kontrolleret proces. AVE’s både leveres alle med en tyk indfarvet to-komponent gelcoat der sikre farve fasthed, UV-resistens og gør det muligt at polere skrammer og ridser væk. Kvalitet fra yderst til inderst…!!
AVE producer deres coastalbåde i to versioner: Kaito og Explore
KAITO
KAITO er vores seneste model. Den er letdreven, accelerations villig, nem at vende og optimeret for let ind/ud stigning. Undervandsskroget er let ”banan-formet” i længeretningen, der giver en blødere gang i bølger. Dækket er lavet lidt lavere der giver bedre retningsstabilitet i sidevind og monteret med gode håndtag for og agter, hvis du står på stranden eller ved broen med lidt bølgegang. Praktisk kassette agter samt justerbar placering af finnen.
Explorer
Explorer er båden der peger mere i retning af motion og langtur, men stadig er det en båd der ligger sig godt til all-round brug. Stabile vingerigge og lidt højere sædehøjde sikre at alle får en god oplevelse i en båd der gir’ sin bruger fart og respons for hvert rotag.
Elite-version eller Club-version
CLUB versionen er opbygget i en sandwich konstruktion bestående af glasfiber/PVC/glasfiber. I styrkebærende områder lægges der også kulfiber. Denne båd er rigtig fin til den gode klubroer der også ror internationalt.
ELITE versionen er for kaproeren der vil have det sidste med. Her er båden støbt i en sandwich konstruktion bestående af kulfiber, en kerne af honeycomb og inderst igen et lag af både kulfiber og Kevlar.
Udover at være tidligere roer på Danmarks ”Guldfirer” er Thomas Ebert forhandler af AVE-både, skibsingeniør og medlem af World Rowing Equipment and Technologies Commission. Thomas Ebert fortæller om AVEs nye Kaito model:
Med den nye Kaito-model opgraderer AVE sit design i retning af, hvad markedet efterspørger. En båd der i højere grad egner sig til roning i bølger uden den "pitcher" – det vil sige prøver at arbejde sig op over bølgen. Ligeledes oplever coastal-roere også, at båden taber uforholdsmæssig meget fart på bølger eller i vinden i forhold til en sculler. Den tabte fart skal gerne accelereres op igen, og det er tungt i en coastalbåd. Det har AVE prøvet at arbejde med. Derfor vil kunderne se en ny model, der primært er ændret for-skibs. Linjerne er gjort mere spidse og let-drevne foran således, at man vil opleve en båd, der er nemmere at accelerere op i fart. Samtidig er skrogets opstalt – det vil sige profil af det opretstående snit set fra siden - gjort mindre, så sidevindsfølsomheden er reduceret.
Jeg ser, at andre brands har trukket dette koncept længere ud til en yderlighed, hvor man ser det, man inden for skibsdesign kalder for en negativ stævn. Det vil sige, at stævnlinjen peger fremad, hvilket sikrer, at opdriften påvirkes i mindre grad ved større bølger. Helt så drastisk har AVE valgt ikke at være, for alle design-yderligheder koster som bekendt på andre parametre.
Lavere rigdesign
Ellers har AVE valgt et rig-design, der sidder lidt lavere og samtidig gør ombordstigning muligt, både agter og forfra. Tidligere gjorde vingeriggen det svært at stige fra borde foran riggen/åren... noget man ønsker at kunne, hvis man ror ved en Beach-sprint regatta, eller bare ror ind til en åben kyst og ønsker at hoppe i land, hvor der ikke er en bro.
Og når vi nu taler om Beach-sprint. Ved VM i Wales var det tydeligt at se, at de både der oftest vandt, var dem, der kunne vendes på kortest tid. Her har Filippie tydeligvis fundet formlen for en båd, der kan vendes 180 grader på kun tre rotag. Andre brands skal bruge fire - fem rotag. Men igen: her har AVE valgt at satse på et skrogdesign, der går i en retning af, at nok skal båden være nem at vende – det vil sige ingen cline-linje, altså ingen ekstreme knæk i skroglinjen, der i stedet har et forløb med bløde kurver. Nogen brands har til gengæld et fladt agterskib. Alt dette koster på retningsstabiliteten, og giver en mere urolig båd i sidebølger. Så alle disse faktorer, synes jeg, er spændende at arbejde med, og coastalroning udfordrer helt klart en skibsingeniør mere set i forhold til bane-roning. Så på den front er jeg også glad for nu at være en del af World Rowing Equipment & Technologies Commission.
Konkurrencetilbud til unge i kystroklubber
Der pågår pt. en stor debat i samarbejde med World Rowings Coastaludvalg samt World Rowings event Commission om, hvorledes fremtidens klasseregler for coastalbåde skal se ud. Derfor håber jeg også, at de danske roklubber, der ligger ved vores åbne kyster tager den mulighed op, der er for at tilbyde et sjovt konkurrencetilbud til de unge. I min optik og med de input jeg modtager fra World Rowing, føler jeg, at vi med ret stor sandsynlighed vil se, at coastalroning bliver en del af OL fra 2028. Da jeg sad i DFfRs hovedbestyrelse, var det min ambition, at coastalroningen skulle bruges til at få vores kystklubber med til at bidrage med roere til vores kommende coastal-landshold. Det skal ikke kun være vores sø-klubber, der skal udvikle coastalroere. I min optik sidder kystklubberne med et kommende guld-æg for stor medlemsfremgang blandt unge, hvis det hele gribes rigtigt an.
Den nye Kaito-model har nu været på markedet siden foråret, og den respons jeg får fra de klubber, der allerede har købt, er god. Faktisk var Nyborg den første klub til at købe en Kaito C2x med et krav om, at man skulle kunne kravle ind fra agterenden, hvis man røg i vandet. Det medførte nogle designændringer på båden som AVE nu har gjort permanente.
Mit koncept er stadig, at jeg lagerfører coastalbåde som kunder kan købe og køre hjem med her og nu. Skal den være postkasse-rød eller andet, får jeg den hjem ved næste levering. Så lige nu har jeg en mængde både til "før-inflations-priser" - så priserne på min hjemmeside holder vand lidt endnu.