Nyt samarbejde mellem roklubberne i Nakskov giver coastalløb ved DM-finalen i langdistancekaproning i 2019
Af Leif Thygesen
Et nyt samarbejde mellem Nakskov Roklub og Nakskov Skibsværft Roklub giver mulighed for at tilbyde coastalløb, når Lollands Havørn roes lørdag den 24. august 2019, regattaen er finalen i Langdistanceturneringen 2019 – altså til næste år.
Et nyt samarbejde mellem Nakskov Roklub og Nakskov Skibsværft Roklub giver mulighed for at tilbyde coastalløb, når Lollands Havørn roes lørdag den 24. august 2019, regattaen er finalen i Langdistanceturneringen 2019 – altså til næste år.
Nakskov Roklub har siden 1997 arrangeret langdistancekaproninger, men med Nakskov Roklubs geografiske placering helt inde i Nakskov Havn har det ikke fysisk været muligt at tilbyde coastalløb. Skal der arrangeres coastalløb i forbindelse med Lollands Havørn kræver det, at coastalroerne får deres helt egen bane med egne dommere, mål, tidtagning med videre.
Og det er netop det, der sker. Nakskov Skibsværft Roklub har sagt ja til at stå for coastalløbene, som en del af Lollands Havørn. Administrativt vil kaproningen få fælles overbygning, når det gælder indbydelse, startlister og andet. Desuden vil medaljerne, der uddeles, være de samme til både inrigger- og coastalroerne.
Og det er netop det, der sker. Nakskov Skibsværft Roklub har sagt ja til at stå for coastalløbene, som en del af Lollands Havørn. Administrativt vil kaproningen få fælles overbygning, når det gælder indbydelse, startlister og andet. Desuden vil medaljerne, der uddeles, være de samme til både inrigger- og coastalroerne.
Geografisk vil inriggerne starte og komme i mål ved Nakskov Roklub, mens coastalbådene vil få base i Nakskov Skibsværft Roklub, og der vil blive lavet en trekantbane i Savnsø Vig, som ligger få hundrede meter fra Nakskov Skibsværft Roklub.
Savnsø Vig er et pænt stort område, hvor der næsten ikke er anden trafik og heller ingen faste bøjer. Området giver coastalroerne alle muligheder for at boltre sig helt frit, kun vil man skulle være påpasselig, når man skal krydse sejlrenden for at komme til og fra Savnsø Vig.
Savnsø Vig er et pænt stort område, hvor der næsten ikke er anden trafik og heller ingen faste bøjer. Området giver coastalroerne alle muligheder for at boltre sig helt frit, kun vil man skulle være påpasselig, når man skal krydse sejlrenden for at komme til og fra Savnsø Vig.
Der vil være visse logistiske udfordringer for de to arrangerende klubber, men det ser begge klubbers repræsentanter fortrøstningsfuldt på. Blandt andet skal der etableres en cykelordonnans fra coastalbanen til Nakskov Roklub, hvor den elektroniske behandling af resultaterne vil finde sted. Man kan komme til start/målområde på coastalbanen fra Nakskov Roklub, via Skibsværftsvej, en tur på lidt over en kilometer, men det er langt nemmere at komme roende til Savnsø Vig fra Nakskov Skibsværft Roklub. Det betyder, at coastalbådene får base i Nakskov Skibsværft Roklub, og når der skal transporteres både til regattaen skal inriggerne altså læsses af i Nakskov Roklub, mens coastalbådene skal læsses af i Nakskov Skibsværft Roklub. En udfordring som de to arrangerende klubber håber, at de deltagende klubber vil kunne løse uden de store problemer.
Det er Signaturen (der er medlem af Nakskov Roklubs regattaudvalg), der har taget initiativ til samarbejdet og har sendt et skriftligt oplæg samt en køreplan for projektet til begge klubber. Bestyrelserne i Nakskov Roklub og Nakskov Skibsværft Roklub har begge nikket ja. Inden længe nedsættes et fælles regattaudvalg, og regattaens hjemmeside – der er en del af Nakskov Roklubs hjemmeside - vil blive opdateret med de nye informationer, når den endelige planlægning er på plads. Der er endnu et stykke vej, inden regattaen er planlagt i detaljer, men resten af arbejdet er ”bare” opgaver, der skal løses. Niels Iversen fra coastalnetværket har været stand by ved de første indledende manøvrer og har lovet at være konsulent, når coastalløbene skal planlægges i detaljer. Signaturen siger til roinfo (det er også mig): ”Det har i flere år ærgret mig, at vi i Nakskov ikke var i stand til at tilbyde coastalløb ved Lollands Havørn, da det ville kræve et dobbelt sæt af officials, hjælpere, motorbåde med videre, men løsningen har jo hele tiden ligget lige for, og jeg er meget glad for den positive modtagelse forslaget har fået i begge klubber. Der kom et fuldtonet ja fra både Færgelandet og Rosnæs - næsten inden projektet var præsenteret. Om det er noget, der skal fortsætte er op til coastalroerne - der skal være en rimelig sammenhæng mellem antal deltagere, arbejdet med at få coastalløbene op at stå og økonomien”.
”Vi glæder os til at byde Danmarks coastalroere velkommen til Nakskov. Vi vil benytte 2018 til at tage på studietur til en eller flere coastalregattaer, så vi er helt klar, når det går løs i 2019,” siger Erik Pedersen, Nakskov Skibsværft Roklub til roinfo.
Formand for Nakskov Roklub, Poul Erik Wulff-Høyer, har denne kommentar: ”Jeg håber, det må blive en stor succes, og at coastalroerne vil bakke op om projektet, så vi får stor deltagelse. For mig er det nye samarbejde endnu et skridt imod en egentlig fusion af de to roklubber i Nakskov.”
lthygesen@youmail.dk
Formand for Nakskov Roklub, Poul Erik Wulff-Høyer, har denne kommentar: ”Jeg håber, det må blive en stor succes, og at coastalroerne vil bakke op om projektet, så vi får stor deltagelse. For mig er det nye samarbejde endnu et skridt imod en egentlig fusion af de to roklubber i Nakskov.”
lthygesen@youmail.dk