Velkommen til 18. sæson af Motionsturneringen. 2026-Motionsturneringen byder på en traditionel start, der er byttet godt og grundigt rundt på placeringerne og Tolo ligger nummer et. Det er ikke alle klubber, der er lige hurtige startere og det bærer stillingen præg af. Der er store frem- og tilbagegange, men det er ikke noget nyt – sådan er det hvert år indtil alle klubber er oppe i omdrejninger. Og så byder runden på tre debutanter. Alle tre fra Rokreds Sydhavsøerne – mere herom senere.
Rundens samlede resultat er 2.905 roere fra 41 klubber har roet 207.329 kilometer, hvilket giver et gennemsnit på 71,370 km/roer. Det er cirka seks procent under sidste års resultat, hvor gennemsnittet var 76,091 km/roer, men til gengæld næsten syv procent højere end gennemsnittet for april, der er på 65,879 km/roer.
| Supermotionsligaen Tolo indtager sin sædvanlige førsteplads i årets første runde af Motionsturneringen. Flere klubber har været sydpå og har roet i Tolo eller Siebenik. Det gælder blandt andet Odense, der rykker elleve pladser frem og belønnes med tredjepladsen. Den stikkes imidlertid af Svendborg, der er rykket syv pladser frem og indtager andenpladsen. Furesø ligger stabilt i toppen på fjerdepladsen, mens Roklubben Viking har haft en særdeles flot start. |
Aarhus Roklub indleder sæsonen i den bedste række som nummer otte efter ni pladsers fremgang.
Roforeningen KVIK er også kommet godt i gang og ligger i denne runde nummer ni, mens sø-roerne fra Skanderborg er nummer ti. KVIK er rykket en enkelt plads tilbage i forhold til oktober 2025 og Skanderborg må konstatere fire pladsers tilbagegang.
Og så skal vi en tur rundt til de klubber der har knyttet et par ord til deres motionsroning.
Tolo Roklub
Jeg var så heldig at være i Tolo til den græske Påske, da der umiddelbart efter højtiden skulle transporteres to Slagelsebåde fra Tolo til Siebenik Roklub i Kroatien. Jeg håber, at R/S DAN & R/S MARK kommer til at gøre fyldest og glæde i Adriaterhavet. God rosæson 2026 til RoDanmark”.
Svendborg Roklub
Helle Skovgaard beretter: ”Vi havde standerhejsning søndag den 29. marts med stor tilslutning. Vi hejste standeren, havde kaffebord og derefter var ni både på vandet. En god start på sommersæsonen”.
Odense Roklub har haft roere både i Tolo og i Kroatien fortæller Bjarne Smedegaard. Bjarne selv var med på DFfRs tur til Tolo og roser Lise og Allan fra Aalborg for at have arrangeret en fantastisk tur. I uge 16 var der seks roere fra Odense i Kroatien. Floden hedder Krka, Nationalparken hedder Krka og Roklubben hedder Krka.
| 1. division Lyngby Dameroklub topper 1. division efter at have rykket fire pladser ned. For Københavns Roklub er det status quo på andenpladsen. Aalborg Dame Roklub (ADR) er tilbage i Motionsturneringen på en tredjeplads i den næstbedste række efter at ADR havde tekniske problemer med kilometeroptællingen i oktober 2025. På pladserne fire og fem finder vi to fynske klubber: Strib Ro- og Kajakklub er nummer fire efter en enkelt plads tilbagegang og Middelfart |
Randers Roklub ligger stille og roligt ud. Men kronjyderne plejer at komme stærkt igen. I denne runde ligger randrusianerne nummer seks i 1. division, hvilket er elleve pladser tilbage i forhold til sidste runde.
Også Egå Rosport må konstatere tilbagegang. Syv pladser tilbage til syvendepladsen går det for de østjyske roere.
Vejle har haft en flot sæsonstart og belønnes med syttenpladsers fremgang til ottendepladsen. Fredericia forsvarer sin niendeplads og Kolding er rykket en enkelt plads tilbage til tiendepladsen. Og så skal vi på ”sightseeing i 1. division”.
Aalborg Dame Roklub
Lone T. Larsen fra Aalborg Dame Roklub fortæller om sæsonstarten for dameroklubben ved Limfjorden: ”Standerhejsning blev en kold og blæsende fornøjelse, men vi så frem til vores åben hus medio april. Her var fremragende og det betød, at vi kunne tilbyde en tur på vandet for eventuelt kommende nye roer.
Vi har også haft et hold på rotur i Tolo, ellers har april, budt på til tider ret blæsende vejr”.
Klaus Scheffel er godt tilfreds med sæsonstarten i den fynske klub og skriver: ”Så fik vi løbet sæsonen i gang med god aktivitet fra første dag. Måneden sluttede fint med en dejlig "St. Bededag tur", med gode ture på Skive Fjord. Udover langturene er de øvrige aktiviteter i forskellige bådtyper også kommet godt i gang.
Randers Roklub
Fra alletiders mest vindende klub i Motionsturneringen, beretter Vibeke Christensen: ”Vi er kommet godt i gang, vi har haft tre hold igennem e-roning. Deraf er der tolv, som er vilde med at komme ud og ro på vandet. Andre er indmeldte og bliver på land, det er dejligt at de kan lide at få sved på panden. Vi har jo også været meget heldige med vejret, vi har ikke været ud at ro i regnvejr endnu, men lidt blæsevejr er fint”.
Egå Rosport
Sæsonen er kommet godt i gang og nye roere er under instruktion, skriver Annie Kaalby.
Vejle Roklub
Birgitte Simonsen skriver: ”Vejle Roklub har jubilæum i år. Klubben bliver 125 år. Vi forsøger på forskellig vis at sætte fokus på roklubben her i foråret. En af vores aktiviteter fandt sted den 29. april, hvor der skulle ti både på vandet i løbet af dagen og hver båd skulle ro præcis 12,5 kilometer, så der samlet skulle ros 125 kilometer på dagen.
Første hold gik på vandet kl. 06.00 om morgenen og sidste hold gik på vandet kl. 18.00. Gode folk sørgede for at der var noget at spise til dem, der havde været på vandet. Det var en rigtig hyggelig dag, hvor der ikke bare blev roet, men også hygget og snakket både i bådene, men også i klubben. Der var god aktivitet hele dagen. Herudover var vejret med os, høj sol og begrænset vind.
Uffe Lau konstaterer kort og godt: En kølig blæsende april er ved at være slut. April var præget af ganske god aktivitet på vandet med gode ro-dage.
| 2. division Holbæk Roklub indtager – som i oktober 2025 – førstepladsen i 2. division. Roklubben Ægir er kommet rigtig godt i gang og rykker femten pladser frem til andenpladsen. Hvidovre er rykket fem pladser frem til tredjepladsen, mens fjerdepladsen tilfalder Nakskov Roklub efter tre pladsers fremgang. Lørdag den 9. maj kl. 23.20: Der var fejl i den første version af stillingen, derfor er der rettelser i placeringerne i 2. division fra nummer 3 til 8. Ny version ved/ovenstående. |
På femtepladsen finder vi en debutant. Det er Nykøbing F Roklub, der melder ind til Motionsturneringen. Velkommen til den gamle hæderkronede klub fra Falster – dejligt I vil være med. Der er grøde i Nykøbing F Roklub, der har taget flere nye initiativer på det seneste og nu er man så også klar til at deltage i Motionsturneringen. Signaturen håber I får glæde af jeres deltagelse og læserne kan se frem til at høre mere om aktiviteten på og omkring Guldborgsund.
Gråsten Ro- og Kajakklub ligger efter en plads tilbagegang nummer seks.
Herning Roklub rykker seks pladser frem til syvendepladsen.
Greve rykker seks pladser frem til ottendepladsen, mens Skovshoved Roklub er rykket elleve pladser tilbage til niendepladsen. Roskilde rykker en enkelt plads frem til tiendepladsen i 2. division.
Vi starter vores rundtur i 2. division i Herning.
Herning Roklub
Arne Ladegaard har sendt et par fotos og skriver: I Herning ror vi hele vinteren på vandet, men derfor glæder vi os naturligvis til standerhejsning og det lune vejr.
Rochef Lillian Marcussen fra Gråsten Ro- og Kajakklub rapporterer: ”Vi har haft en fin, kold, men solrig og til tider blæsende start på sæsonen, men mange morgener med havblik og sol, og så kan man jo kun blive glad”.
Jens Reval Jensen, har noteret: ”Dejligt at være i gang igen på vandet. Greve Roklub er netop blevet kåret som årets idrætsforening i Greve Kommune og vi har fortsat med et højt aktivitetsniveau. Vi har fordoblet antal roede kilometer i april 2026 i forhold til 2025. Vi satser på, at aktivitetsniveau fra vintersæsonen fortsætter. I løbet af vinteren vandt vi alle ”5 stærke udfordringer”.
| 3. division Aalborg Roklub rykker en plads frem og indtager dermed førstepladsen i 3. division. Roklubben Øresund er rykket seks pladser tilbage til andenpladsen, mens nummer tre, Nyborg Roklub vender tilbage til Motionsturneringen efter en kort pause. På fjerdepladsen finder vi de regerende mestre fra Roklubben Gefion – jo, det er lidt en af en rutsjetur på 33 pladsers tilbagegang, men det er der en god forklaring på – se nedenstående. Bryggens Roklub, der ligger nummer fem, er |
Maribo Roklub og Nakskov Skibsværft Roklub
På syvende og ottendepladsen finder vi to (næsten) debutanter. Velkommen til Maribo Roklub og Nakskov Skibsværft Roklub. Når der står (næsten) debutanter skyldes det, at begge klubber har været med i Motionsturneringen hver en gang før. Maribo Roklub var med i den allerførste runde af Motionsturneringen i april 2009, men har ikke deltaget siden. Dengang lå klubben nummer et i 4. division. Nummer et i 4. division var også placeringen til Nakskov Skibsværft Roklub, da de deltog i april 2010.
Signaturen glæder sig rigtigt meget over, at Rokreds Sydhavsøerne nu har fire deltagere i Motionsturneringen. I mange år har Nakskov Roklub været ene om at repræsentere landsdelen, men nu er der fire, og det er jo dejligt. Som i tilfældet med Nykøbing F Roklub håber Signaturen, at deltagelsen i Motionsturneringen vil være til gavn og glæde for Maribo Roklub og Nakskov Skibsværft Roklub.
Sønderborg Roklub ligger efter ni pladsers tilbagegang nummer ni og 3. division fuldendes af Augustenborg Roklub som nummer ti - en placering sønderjyderne også indtog i oktober 2025.
Og så tager vi lidt rundt for at se, hvad der ellers gemmer sig bag placeringerne for nogle af klubberne i 3. division.
Aalborg Roklub
Det er lidt af en snitter Roklubben Gefion har fået. Fra førstepladsen til en placering som nummer fire i 3. division. I Roklubben Gefion er rapportør Joan Tilsted skuffet over klubbens resultat indtil nu. Men der er flere grunde til de manglende kilometer. Kalkbrænderiløbet var lukket hele april og der blev først lukket op 1. maj selvom det var lovet, at åbningen ville ske 1. marts. Det har naturligvis begrænset roningen.
Vi tog med kyshånd imod Lyngby Dameroklubs invitation til en Anemonetur på Lyngby Sø, Bagsværd Sø og Mølleåen sammen med Hellerup Dameroklub. Femten roere fra Gefion deltog – og nød i den grad turen og den flotte natur. Samtidig lavede vi roaftaler med Hellerup Dameroklub, DSR, Skovshoved Roklub, Bådlauget Halv Tolv og Lyngby Dameroklub, der alle var utrolig flinke til at tilbyde os at låne deres både eller tilbyde, at vi kunne tage med på deres åbne vagter. Det satte vi stor pris på, og vi lærte faktisk vores naboklubber at kende på en helt ny måde, hvilket var en rigtig positiv oplevelse. Så STOR tak til dem.
I april måned havde vi også opstart af årets roskole med tretten kaniner.
Én dag før tid – nemlig den 29. april kl. 19:00 åbnede en begrænset passage i Kalkbrænderiløbet, og det var nu muligt for robåde og sejlskibe at passere. Det var som at blive løsladt før tid, og den 30. april, hvor vejret var med sol og moderat vind, kan det nok være, at vi kunne finde ud på Øresund. Der var smil fra styrbord til bagbord hos alle – nye og gamle roere, mens vi myldrede ud i Svanemøllebugten.
Kenney Madden, sekretær i Augustenborg Ro- og Kajakklub skriver: ”Flere roere i både inrigger og kajak er kommet godt fra land i april. Selvom standerhejsningen først fandt sted den 11. april, og sæsonens første tur først blev roet den 14. april, har det gode startvejr givet en stærk start, og mange har allerede nydt flere gode ture på fjorden. Vi mødes fast hver mandag, tirsdag og onsdag til roning. Derudover planlægger vi også ekstra ture af flere dages varighed samt andre sporadiske ture i weekenderne”.
Lone Skovbjerg fortæller fra Langeland: Vi havde en kold start men det har også været fint vejr til instruktion.
Fire klubber har i forhold til oktober 2025 valgt at stå over i denne runde, det drejer sig om Humlebæk Roklub, Korsør Ro- og Kajakklub, Nivå Roklub (med afbud) og Bogense Ro- og Kajakklub, men de kan naturligvis alle vende stærkt tilbage i næste runde.
Topscorerliste
RSS-feed