Nyt fra HB, fra DRC, fra Frida-træner: Ian, om Kraftcenter Aarhus, nyt om coastalsatsning og meget mere.
... Og så var en tidligere toproer, dobbelt sølvvinder fra JVM, mødt frem for at følge TU-mødet og roernes anstrengelser på Odense Kanal - læs om, hvem det var nedenfor:
Mødet fandt sted i forlængelse af mandskabsledermødet, så det var hovedsageligt trænere, der deltog på 1. salen i roklubben.
Alexander Modest, nyvalgt HB-medlem og tidligere elitekaproer, indledte med at byde velkommen, godt bistået af Karen Bardram, TU-ansvarlig i DFfR.
| Første mand ved tavlen var DFfRs formand, Kasper Haagensen, der fortalte om den nye hovedbestyrelse, og at Alexander er kaproningsansvarlig. Kasper fortæller om sportschefens exit. Der er kommet et stillingsopslag, og der er stor interesse fra ansøgere til stillingen. Er fortrøstningsfuld. Ansættelsesudvalget består af en person fra Team Danmark, Direktør i DFfR/sekretariatet: Bent Jørgensen, elitetræner Jens Vilhelmsen og Kasper selv. De sidste samtaler forventes at finde sted i slutningen af maj. Takker og roser Jens Vilhelmsen for sit store arbejde med "at passe butikken", indtil der findes en ny sportschef. Formanden fortæller om ændringerne i de forskellige udvalg, og nævner: - Vi vil altid have sparring på, hvor vi skal hen. Strukturen skal stadig være der. Den direkte indflydelse bliver formindsket, men den verbale indflydelse skal stadig være der på et højt niveau, og der kommer repræsentanter fra de forskellige grene af roningen. TU (Talentudviklingen), kører videre året ud, men når den nye elitechef bliver ansat, så er det samarbejdet med den person, der bliver ansat - og vedkommende skal være med retningslinjerne fremadrettet. Den nye eliteansvarlige kommer formentlig til at se på udtagelsesprocedurerne hele vejen ned. Vi skal have de røde tråde til at passe gennem systemet. |
Alexander Modest. Foto Mette Bacher Alexander fortæller, at man køre videre med udtagelseskomiteen, og her er han med, som repræsentant for HB. De øvrige udtagelser kører året ud, siger Alexander og fortsætter:.
- - Det nye er, at Karen og jeg taler om der skal oprettes et aktivitetsnetværk i hele Danmark for alle kaproningsklubber, så vi bliver enige om en fælles tråd i dansk kaproning, som jeg ser vil være en styrkelse.
Nævner, at hans Facebook altid er åben, så man kan stille spørgsmål derinde.
Fremtidens struktur minder meget, som det det er i dag. Talentcenter Øst og forhåbentligt også snart et Vestcenter ovre i Aarhus - håber vi starter 1. maj - og der er ting, der også skal på plads til TD. Vi har kraftcentrene Hovedstaden, Sjælland og Jylland.
.
Nævner om bekymringen med faldende aktiviteter i de forskellige landsdele:
- Når man overværede tidligere regattaer, da kom der mange roere med fra Lolland-Falster - også fra Sønderjylland og Fyn, hvor jeg savner mere aktivitet.
Spørgsmål:
Repræsentant fra Kraftcenter Roskilde:
- Hvad skal træneren så foretage sig, spørges der om.
Skal vedkommende køre rundt og "hente roere på Sjælland"?
Svar: Vi skal aldrig trække roere til en specifik klub. Vi skal trække roere til Kraftcentrene, siger Haagensen.
- Kasper: Vi skal passe på med at trække stjernestøvet ud, for en klub har jo brugt mange ressourcer på den kommende stjerne.
- Reiner spørger: Hvor mange unge er der under 20 år - i dansk roning.
- Kasper svarer ca 600
- Reiner: De var tidligere oppe i 2000
- Kasper: Det er bare trist, og vi skal have de unge ind igen, og nævner guldfireren, hvor alle vidste, hvad guldfireren var i sportens verden. Den er der ikke længere. Vi har ikke noget trækplaster, som kan være et forbillede . Men at skabe det her er ikke noget, jeg alene kan som formand.
- Bjarne, Holstebro: Der er forskel på, om man har et træningsmiljø omkring København, der hvor jeg kommer fra, da inviterer man alle andre ind. Man starter i sit eget miljø ude i klubberne - og senere kommer en videreudvikling.
- Kasper nævner Karens fine samlinger i det forløbne år, som har været en succes
- Helsingør roklub vil gerne have en ungdomsafdeling, men kan ikke komme i gang.
- Sønderborg, hvor der er hundredvis af skoleelever til skole-OL.
- Karen nævner TD til at støtte - men det er svært.
- Tidligere eliteroer: C.L har været i Holstebro, og det har været en succes.
- Bjarne nævner et arrangement, som Fie stod bag, hvor mange var med - og hvor det ikke kun handlede om roning, En alletiders træningslejr.
- Kasper nævner fortidens fine påsketræningslejre i Silkeborg.
Status om DRC:
Jens fortæller om tiden, som fungerende sportschef, som er en midlertidig funktion, hvor vi forsøger at holde maskinrummet kørende. Men jeg er også træner for herrelandsholdet.
Joshua er træner for damegruppen.
Ian er kommet ind, som træner for Frida - og står også for materiellet.
Taulbjerg er der også - er min rejsekonsulent - han er stadig involveret
Casper fungerer, som træner
Carsten er midlertidig assistenttræner
Søren , træneransvarlig ,der repræsenterer Jylland
Satsninger: Bastian i DRC - går efter at han kan holde sig i TOP8
Resten af herregruppen, i 4- og 2-,holdes der øje med i Odense ved Copenhagen Regatta mhp. World Cup-I.
Joshua fortæller - på engelsk - om kvindernes satsning
| Ian fortæller om Fridas skade, hvor den er placeret - og at alle behandlere er på - hun træner fire gange om ugen og ikke i noget højt tempo. Men det går meget langsomt fremad - så vi ser ikke Frida til Copenhagen Regatta ej heller til World Cuppen. Går efter at prøve det af i Amsterdam - fysiologisk set er hun stadig på et meget højt niveau. Frida er i gang med en god alternativ træning - også cykling - og iltoptagelsen er fin, beretter hendes træner. Informationsniveauet nævnes: - På roning.dk - er der ikke nogle gode informationer, og er det så her, vi skal kunne læse mere om det? |
Ungdomslandsholdene i 2027/Karen
I efteråret var vi i Odder - men vi er ret få lige nu.
Der er enkelte hold, der går mod VM, nogen går mod Baltic Cup - og vi satser med mange roere til JNM.
Kommentar fra Bjarne J.: - Skal man stille med fuldt hold til NM? -Hvis vi skal være repræsenteret til JNM - kan vi meget hurtigt komme til at slippe 80.000 kroner for at vores roere skal deltage. Det er ikke godt.
Carsten Hassing præsenterer et indlæg om prognoseberegning.
Der bliver samling: 22.-23 august i Korsør, hvis man vil noget på det internationale felt.
Endnu ingen meldinger om datoer mht. coupe og VM.
Fortæller om kvalifikationerne til OL i 2028, og at det nok bliver "fladvands-ungdommen", som der satses på d. 22.-23. august i Korsør
Mette spørger, om der er nogen begrundelse fra DIF, hvorfor Danmark ikke kan få deltagere med?
Svar: Nej, men det er ud fra et kvotesystem, at der er taget denne vurdering.
Opfordrer til at hvis der er nogen, der kan være interessante, så er det med at komme ud af starthullerne NU.
Vi håber på en reel satsning mod 2032 - og vi skal tage stilling til det. Vi har ikke penge til det, men skal have midler udefra.
Nævner om ændring i TU-reglementet mht. 4X, da vi ikke har roere nok.
Fie spørger om, hvis man nu har nogen, der ligger og træner dobbeltfirer derhjemme, hvad så.
Karen opfordrer til, at det gerne må meldes ud.
Informerer om: En ansættelse i Aarhus med en ny talentcenterleder - som støttes af TD-midler.
Det kommer også til at ske i København. Aarhus-ansættelsen finansieres for 2 år - og Københavneransættelsen bliver foreløbig i et år.
Reiner er bekymret over de faldende tal for så vidt angår ungdom: Fra 2012 til i 2025:
1036 - vi har mistet halvdelen - hvor blev de af?
Reiner Skole-OL - der kommer hundredvis af unge til det - vi skal have de 130 roklubber med, der ikke beskæftiger sig med det i dag.
Mette opfordrer til at alle begynder at tæppebombe pressen, så der kan læses om roningen i alle dens afskygninger. pt. er vi en af de mest hemmelige sportsgrene i Danmark - og det får man ikke nye medlemmer af.
Karen takker af og fortæller, at det var hendes første år, og at det har været en fornøjelse at arbejde sammen med alle...
Tidligere toproer med til TU-mødet
Han er dobbelt sølvvinder fra junior-VM. Og nu stod han så der i Odense Roklub, og det ca. 30 år efter, vi sidst så noget til Jesper Engelbrecht. En høj og dygtig landsholdsroer fra perioden: 1985-1994, hvor han først for Lyngby Roklub, og siden for Danske Studenters Roklub havde sin storhedstid på de internationale baner.
Det blev til et herligt gensyn, og naturligvis måtte journalisten jo spørge, om det måske var den nye sportschef, vi så der?
Jesper kvitterede med et skævt smil og sagde: - Det kan man aldrig vide...
Han fortalte, at han i december 2025 hjalp den tidligere sportschef med lidt forskellige gøremål i Rocentret - men også at det kom helt bag på begge, at sportschefen pludselig blev sagt op. Trods det, at roinfos udsendte igen spurgte lidt kommende opgaver i DFfRs regi, så røbede Jesper intet andet, end at han ville deltage i TU-mødet, og efterfølgende skulle han afsted på cykel med de øvrige trænere og følge roerne.
Interessant, om vi møder Jesper Engelbrecht senere på opgaver for landsholdsroerne...
Og for en god ordens skyld skal roinfo, som vanlig, fortælle lidt om meritterne. Jesper Engelbrecht, der ikke har det fra fremmede, for faderen, Jørgen er tidligere verdensmester i M2X fra 1970, deltager for første gang på de internationale robaner i 1985, hvor han med Jens Rosenørn er udtaget i M2X til Match des Seniors, datidens U23VM. Parret bliver nr. 5. Samme år deltager parret ved junior-VM, hvor de vinder sølv. I 1986 ror Jesper Engelbrecht 1X, og vinder endnu en sølvmedalje ved JVM. Fra 1989 er Jesper med ved VM igen, og som senior bliver det til flere VM-deltagelser i M4X-, indtil han stopper karrieren i 1994. Det er desuden blevet til sådan ca. 12 Danmarksmesterskaber for henholdsvis LR & DSR.
Og for lige at runde historien af med det herlige møde med Engelbrecht, så var hans VM-sølvmakker fra 1985 - Jens Rosenørn OGSÅ med i Odense. Han befandt sig i et tilstødende lokale sammen med sine kollegaer i dommergruppen, idet Rosenørn blev rodommer i 2025.
Herligt at de to tidligere koryfæer er vendt tilbage til rosporten flere årtier efter de selv boltrede sig på de internationale robaner.
RSS-feed