| Af: Mette Bacher Han er OL-bronzevinder, VM-sølvvinder og som træner var med til at bygge en solid kaproningsafdeling op i Holstebro Roklub, som i de senere år har sat sig godt og sikkert på flere af herrernes DM-finaler - og meget, meget mere. I dag fylder Søren Madsen 50 år. |
- Jamen det er da ikke så lang tid siden, Søren Madsen i al hast blev hentet ind på guldfireren, som erstatning for en roer, der blev skadet kort tid før OL, vel?
- Det er vel sådan ca. 10-15 år siden, ikke???
Men jo, der er alligevel gået en del år. Således skal vi hele 26 år tilbage i tiden, til OL i Sydney.
Sådan begyndte det
Søren har siden sine unge drengeår roet for Middelfart Roklub, der flere gange har sikret landsholdet talentfulde kaproere.
Første gang, vi møder Søren Madsen på den internationale arena er i 1993 ved junior-VM på Årungen i Oslo. Her husker journalisten tydeligt, at Danmark havde en større stab af dygtige unge roere med, og Middelfart-roeren var udtaget i otter, der blev nr. 2 i B-finalen. Det blev fulgt tæt ved bredden af DFfRs presseansvarlige.
Samme resultat opnår Madsen ved junior-VM året efter, denne gang i 2X med Thomas Vilhelmsen. I 1996 gælder det en M4X- ved Nations Cup (datidens U23VM), hvor den danske båd bliver nummer 6 i A-finalen. En sekundær placering bliver det til samme danske bådtype året efter, men i 1998 sker der noget. Her bliver Søren Madsen nr. 4 ved Nations Cup i LM1X. Ved VM ror han LM2X med Torben Bech Jensen, og det bliver til en 5. plads i B-finalen.
I foråret 2000 ror Søren LM4X og det bliver til et godt resultat ved 1. World Cup. Men da guldfireren kort tid før OL pludselig står i den situation, at en af "de faste", Thomas Poulsen, må trække sig grundet en skade, kommer Søren i betragtning. Han kommer med på båden, der opnår en 6. plads i Luzern, og den korte "sammenroning" til trods, så opnår fireren en fornem bronzemedalje ved OL i Sydney. I 2001 er Søren endnu med i LM4- med Eskild Ebbesen, Thomas Ebert, og Thor Juul Kristensen, og båden bliver nr.2 ved VM. 2002 bliver året, hvor Søren Madsen optræder på den internationale arena for sidste gang, og det er i LM8+. I en periode efter endt karriere fungerer han som en dygtig kollega og medkommentator på Eurosport.
Søren bliver i rosporten
Mange OL-roere forlader siden sporten, men ikke Søren. Han bliver, og for nogle år siden var det ham, som "opfandt" tilmeldingssystemet for DFfR, og han er i dag en dygtig medarbejder var landets store regattaer, ved indendørsstævner, som udendørs regattaer. Søren flyttede for flere år siden til Holstebro med fru Henriette og deres tre dygtige drenge, hvor de to er talentfulde roere, og den tredje er dygtig kajakroer.
Han bliver ansat, som træner i Holstebro Roklub, og er medvirkende til, at klubben ved Vandkraftsøen får en opblomstring, som ikke er set tidligere i dansk ronings historie. Således er der en stor talentmasse at tage af, og alle kan se, at Holstebro-roerne er godt på vej. Det tager nogle år, men pludselig var den der, hvor det blev til Danmarksmesterskaber i samtlige af herrernes en-åres bådtype i den åbne klasse, og siden mere til. Dertil et hav af flotte internationale resultater, og roere til OL.
I efteråret 2022 bliver Søren kåret, som årets træner ved Award Night, der finder sted i Holstebro, men umiddelbart derefter stoppede samarbejdet med trænergerningen, og i dag er Søren koordinator i Talentcenter Vest, mens han passer sit civile arbejde i Holstebro.
Roinfo fik en glad og spændt Søren Madsen i telefonen to dage før 50-årsdagen. Han fortæller, at dagen fejres med en stor privat fest i hjemmet for familie og venner - og at der naturligvis også er roere med blandt gæsterne.
Vi ønsker Søren Madsen et stort tillykke med de 50 år
RSS-feed