Kongeskibet lagde mandag den 1. juni 2026 til i Odense. Bjarne Smedegaard og andre roere fra Odense Roklub var på vandet for at byde skibet velkommen.
At roerne hilser pænt på Kongen og Dronningen fra deres robåde ved at rejse årer, er en gammel skik, der trives i bedste velgående den dag i dag, når Kongen og Dronningen ankommer i skib til ens hjemby i Danmark.
I 1932 lagde Kongeskibet også til i Odense med Kong Christian den 10. og Dronning Alexandrine ombord. Som det kan ses på nedenstående foto, var der en fireåres inrigger, der fulgte skibet ind gennem Odense Kanal.
Hvordan det så ud i år, får man et indtryk af i Bjarne Smedegaards fotografier fra begivenheden. Tak til Bjarne for at dele sine billeder med roinfo.
RSS-feed