For cirka femten år siden holdt coastalbådene deres indtog i Danmark. Siden da er det gået forholdsvist stærkt; flere danske roklubber har i dag coastalbåde, og ved OL i Los Angeles er båden kommet på OL-programmet i form af Beach Sprint. Roinfo har haft en snak med Thomas Ebert, forhandler af AVE coastalbåde og annoncør på Roinfo, om coastalbådenes situation i Danmark.
"Ja, jeg er jo en af tre-fire forhandlere – og jeg skal ikke klage over min markedsandel. Men det er, som om salget af coastalbåde er stagneret. Der er mange klubber, der endnu ikke ejer en coastalbåd, og jeg synes, det er ærgerligt, at bådtypen ikke har vundet mere indpas. Før oplevede jeg, at mange klubber var meget interesserede og fik både hjem på prøve – men det er blevet mere sjældent. Det kan der være flere forklaringer på, og jeg ved ikke hvad der skal til for at vække deres nysgerrighed, men én ting undrer mig: Hvor er Danmarks OL-coastalhold? OL er lige om lidt, og vi er endnu ikke rigtigt kommet i gang. Hvor er vores OL-satsning? Vi har rigtig meget goodwill hos DIF og Team Danmark. Vi har faktisk alle forudsætninger for at kunne få et stærkt hold, men vi har intet. Men måske er der noget 'på de indre linjer', som jeg ikke kender til."
Men om markedet er mættet? Nej, det nægter jeg at tro på…. jeg tror på at mange klubber ikke har fået øjnene op for de muligheder der ligger i coastalbåden. Både som motionsbåd, som rekrutteringsbåd for nye roere samt for fremtidige konkurrencer på alle planer.
Der er lavet flere forskellige initiativer med lånebåde og andet for at udbrede coastalbåden. Mit koncept er lidt anderledes end de øvrige forhandleres. Hos mig er bådene 'hyldevarer'; AVE har kørt en masse både op til mig. Skal du have en blå båd, så kom og hent den. Jeg bor på landet og har en stor lade, så lageret er altid godt fyldt op. Vil du i stedet have for eksempel en gul båd eller en tofarvet båd, ja så får vi den lavet, og så kommer den hjem med næste bådtransport. Udover at jeg er leveringsdygtig, så håber jeg da også, at roerne synes, det er en god båd til en rimelig pris, som kan opfylde de behov, som man måtte have.
Hvis man vil leje en båd hos mig, så er man også velkommen til det. Jeg har udlejet både til mange klubber, der er endt med at sige, 'den vil vi gerne have,' og så har klubben kunnet købe båden med fradrag af lejebeløbet i indkøbsprisen."
Salg af coastalbåde ikke en levevej
Jeg skal heldigvis ikke leve af at sælge coastalbåde. Skulle jeg det ville min bank have ringet for længe siden. Jeg gør det, fordi jeg synes, det er en spændende mulighed. Jeg blev kontaktet af AVE, der spurgte, om jeg kendte nogen i mit ronetværk, der kunne være interesseret i at forhandle båden. Det tænkte jeg lidt over, og så ringede jeg til dem og sagde, at jeg måske selv gerne ville være forhandler. AVE sendte så en singlesculler og en coastal-ener med en fragtmand, og jeg prøvede bådene her på min egen lille sø. Det var en god fornemmelse, og jeg synes, der var fin overensstemmelse mellem pris og kvalitet, så jeg sagde ja til at blive forhandler. Med den baggrund og det navn, jeg har inden for rosporten, kan jeg stå inde for, at man får en god båd til den rigtige pris. Jeg har – strengt taget – kun cirka 150 kunder – nemlig roklubberne, og det er jo ikke hvert år, klubberne køber nye både, så det er ikke noget, der bringer den store gevinst. Men jeg synes, det er sjovt og hyggeligt at møde roklubberne og sælge dem et produkt, jeg kan stå inde for, og som bringer glæde og fornøjelse i klubberne.