Dronning Margrethe II´s Bro fik opmærksomhed både på selve broen og under den, hvor 60 roere fra 14 klubber overværede åbningen på dagen, og vejrguderne satte ind med et smukt vejr, der satte det hele i et særligt relief, og hvor det ikke er hverdagskost, at vores roere kan få hele tre broer ind på nethinden samtidigt.
|
Af: Mette Bacher Dronning Margrethe II´s Bro fik opmærksomhed både på selve broen og under den, hvor 60 roere fra 14 klubber overværede åbningen på dagen, og vejrguderne satte ind med et smukt vejr, der satte det hele i et særligt relief, og hvor det ikke er hverdagskost, at vores roere kan få hele tre broer ind på nethinden samtidigt.
0 Comments
Tekst og foto Birgitte Boisen
Svendborg Roklubs “Tåsinge rundt grundlovsdag” er en traditionsrig madpakketur for de øvrige fynske klubber i netværket, og med en flot tilmelding på 42 roere fra Odense, Middelfart, Assens, Fåborg, Strib, Rudkøbing, Nyborg og Svendborg var der lagt op til en smuk armada af robåde i det sydfynske øhav. Men en vejrudsigt med lige lovlig frisk vind fra sydvestlig retning samt byger og risiko for torden tvang arrangørerne til at aflyse turen. Læserne af Roinfo skal dog ikke snydes for billeder fra Svendborg. Torsdag den 4. juni 2026 havde vi fællesroning og grillaften, og det ustadige vejr havde allerede meldt sin ankomst, så fire både fik en kort tur over sundet i byger og torden. Vi holdt dog humøret højt med udsigt til et varmt bad hjemme i klubben. I dag er turen nået til Holbæk
Af Leif Thygesen Havet omkring Danmark og de danske roere er af gode grunde meget tæt forbundne. Det danske kongehus er også klar over, at Danmarks lange kystlinje er en væsentlig del af kongeriget. Derfor fik man allerede i 1879 bygget det første kongeskib. Det første egentlige danske kongeskib, hjuldamperen Dannebrog, blev bygget i 1879. Skibet fungerede som kongeskib for tre regenter frem til 1932, hvorefter det blev afløst af det nuværende kongeskib (af samme navn), der blev bygget i 1931-1932. Det 78 meter lange skib ejes af staten og vedligeholdes af Søværnet. Det danske kongehus har siden midten af 1900-tallet været på sommertogt med Dannebrog rundt i Danmark og har besøgt forskellige kommuner. Forleden var Roinfo med, da kongeparret kom til Odense – og i dag var kongeskibet Dannebrog nået til Holbæk. Naturligvis var roerne fra Holbæk Roklub klar til at byde Kong Frederik X og Dronning Mary velkommen til Holbæk. Vagn Andersen fra Holbæk Roklub har sendt billeder til Roinfo. Tak for det. Vagn siger til roinfo: "Vi lå i Vestre Løb mellem Orø og Bognæs da Dannebrog passerede og kippede med flaget for os". Hvem ved, måske var det ikke sidste gang, Roinfos læsere får lejlighed til at se danske roere hilse på Kongen og Dronningen? Og til Billed-Bladet, Danmarks royale ugeblad: Gå hjem og vug! Roinfo er med til broindvielse og på sommertogt - stik den! (nåh, det kan de måske godt - men alligevel, ik`?) Se billeder fra Holbæk nedenstående Af: Mette Bacher Der er lagt op til en spændende - og forhåbentlig meget flot dag, når åbningen af Dronning Margrethe II.s Bro finder sted på lørdag. Selvom Dronning Margrethe desværre har meldt afbud får hele dagen kongelig glans, idet Kronprins Christian vikarierer for sin farmor. Udover den kongelige bevågenhed fejres dagen på selve broen med gang, cykling og løb - mens roerne fejrer det hele fra vandsiden. Begge broer er i centrum på lørdag, den 6. juni, 2026, når kronprins Christian lukker den 89-årige gamle Storstrømsbro - og derefter åbner den nye Dronning Margrethe II.s Bro - ses i forgrunden. Og ja, "vi er flere", der for længst har prøvekørt den nye bro, ikke mindst, når der var indkaldt til møder om Broroningen i Vordingborg Roklub. Og ja, den nye bro er en lækker oplevelse, kan vi godt røbe her. Foto fra Vejdirektoratet. Af Leif Thygesen
Kongeskibet lagde mandag den 1. juni 2026 til i Odense. Bjarne Smedegaard og andre roere fra Odense Roklub var på vandet for at byde skibet velkommen. At roerne hilser pænt på Kongen og Dronningen fra deres robåde ved at rejse årer, er en gammel skik, der trives i bedste velgående den dag i dag, når Kongen og Dronningen ankommer i skib til ens hjemby i Danmark. I 1932 lagde Kongeskibet også til i Odense med Kong Christian den 10. og Dronning Alexandrine ombord. Som det kan ses på nedenstående foto, var der en fireåres inrigger, der fulgte skibet ind gennem Odense Kanal. Hvordan det så ud i år, får man et indtryk af i Bjarne Smedegaards fotografier fra begivenheden. Tak til Bjarne for at dele sine billeder med roinfo. Af: Mette Bacher
Den nye bro var målet for: Fællesroning med Ronetværk Sydøstsjælland At besøge hinandens farvande er formålet med Ronetværk Sydsjællands fællesture, som finder sted flere gange gennem sommersæsonen. Denne gang mødte roerne frem til en tur med udgangspunkt fra Vordingborg Roklub. |
Nyheder
Her finder du:
- Ronyheder fra Danmark og omegn - Portrætinterviews - Reportager fra roarrangementer - Reportager fra langture - Rogossip og meget andet Arkiv
Juni 2026
Kategorier |
RSS-feed